Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSchofield, Daniel
dc.contributor.authorValle, Ruth Ida
dc.contributor.authorSomby, Hege Merete
dc.date.accessioned2019-04-09T08:59:40Z
dc.date.available2019-04-09T08:59:40Z
dc.date.created2018-08-22T13:45:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationFoU i praksis. 2018, 12 (2), 67-84.nb_NO
dc.identifier.issn1504-6893
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2593823
dc.description.abstractArtikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. I tillegg trekker vi inn data fra dybdeintervju med en lærer og bakgrunnsdata fra et gruppeintervju med foreldre. Vi diskuterer dataene i lys av litteratur om inkludering, og funnene viser at UB både utfordrer og gir muligheter for inkludering for elever med særlige behov. Det tydeligste funnet dreier seg likevel om inkluderingspotensialet. UB kan være en metode som styrker elevers selvverd og gir trening i sosialt samspill og deltakelse, noe vi ser som sentrale forutsetninger for å oppleve at man blir inkludert i et læringsfellesskap. Vi konkluderer med at UB ikke er noen «quick fix», men metoden har et interessant potensial når det gjelder inkludering av elever med særlige behov, mye fordi det praktiske fokuset og virkelighetsnære arbeidsoppgaver gir mulighet til å vektlegge andre kompetanser enn dem som tradisjonelt vektlegges i skolen. Fokuset kan derfor flyttes fra utfordringer over til at elever kan utvikle seg positivt både faglig og personlig.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherTidsskriftet utgis av Institutt for lærerutdanning og Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU i samarbeid med Fagbokforlaget. Tidsskriftet utgis med støtte fra Norges forskningsråd.nb_NO
dc.titleÅ spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedriftnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderDette er en Open Access artikkel opprinnelig publisert i Tidsskriftet FoU i praksis. Artikkelen finnes på utgivers sider: https://www.fagbokforlaget.no/Verk/Tidsskrift-FoU-i-praksis#digitalt Artiklene utgis under en CC BY-NC lisens.nb_NO
dc.source.pagenumber67-84nb_NO
dc.source.volume12nb_NO
dc.source.journalFoU i praksisnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1603795
cristin.unitcode209,5,4,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk og samfunnsfag – Hamar
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel