Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJevnaker, Anders Bøe
dc.contributor.authorStrand, Katrine
dc.date.accessioned2019-10-23T08:42:10Z
dc.date.available2019-10-23T08:42:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623861
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å finne optimale priser på dagskort for ukedag og helg ved alpinanlegg i innlandet, når man tar hensyn til kannibalisering. Det har blitt benyttet et choice based conjoint design for å kunne estimere kundenes willingness to pay. Dette for å gi respondentene en så virkelig kjøpssituasjon som mulig, og for å kunne teste forskjellige kombinasjoner av attributter i ulike scenarioer. Markedsandelene fra undersøkelsen benyttet vi til å estimere prisresponsfunksjoner og videre beregne optimale priser for ukedag og helg. Vi så ved å innføre differensierte priser at det ville oppstå en kannibaliseringseffekt. Resultatene viser at alle de tre alpinanleggene i innlandet operer med en høyere pris enn optimale prisene fra våre estimeringer. Ved å innføre differensierte priser vil det oppstå en kannibaliseringseffekt, men alpinanleggene vil likevel øke markedsandelene og fortjenesten. Våre resultater tilsier dermed at alpinanlegg har et potensial til å øke sin fortjeneste ved innføring av differensierte priser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandetnb_NO
dc.subjectPrisdifferensieringnb_NO
dc.subjectchoice based conjoint analysenb_NO
dc.subjectoptimale prisernb_NO
dc.subjectkannibaliseringnb_NO
dc.titleInnovativ prising i alpinanlegg : Differensierte priser med hensyn til kannibaliseringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber114nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel