Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjerkreim, Kjersti Stendal
dc.date.accessioned2019-12-09T08:39:36Z
dc.date.available2019-12-09T08:39:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2632245
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg valgkompetanse hos elever på 9. trinn. Empirien er hentet inn blant to klasser på 9. trinn ved en skole. Metoden jeg har brukt er aksjonsforskning med et avsluttende fokusgruppeintervju. Jeg har valgt aksjonsforskning som metode fordi jeg ønsket å gjøre forskningen i egen praksis og sammen med elevene mine. Fokusgruppeintervju ble brukt for å klargjøre og utdype funn som ble gjort i dataene underveis i prosjektet. Jeg har videre sett dataene i lys av ulike karriereveiledningsteorier. Funnene i problemstillingen, «hva mener elevene påvirker valgene deres», og «hva trenger de for å ta gode valg», samsvarer i stor grad med det forskerne trekker fram som viktige aspekter ved valgkompetanse. Disse aspektene; kjennskap til seg selv, sine muligheter, evnen til å takle endringer og usikkerhet og viktigheten av en god valgprosess er sider ved det å ta gode valg der meningene til mine elever finner støtte i teoriene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandetnb_NO
dc.title«Når du på en måte har lært om det å ta valg, og det først skjer, så kan du litt om det, så er det ikke bare sånn: WOW! Her er et veldig stort valg, og du vet ingenting om hvordan du skal gjøre det!» (elev 9. trinn)nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber83nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel