dc.description.abstract | Sammendrag
«Det er som å prate med en 90-åring som har levd livet og er ferdig». En studie av kroppsøvingsfaget og kroppsøvingsrelaterte faktorer og deres innvirkning på frafall fra videregående opplæring. Jeg har intervjuet fem strategisk utvalgte ansatte som jobber tett inn mot de som avbryter videregående opplæring i Hedmark Fylke. Jeg har sett etter hvilke erfareringer eller oppfatninger respondentene har om kjennetegn ved de som slutter i videregående opplæring, hva gjelder kroppsøvingsfaget, livsstil, helse og sosial bakgrunn, og på hvilke måter disse kan innvirke på de unges frafall.
I studien min har jeg belyst fenomenet ut ifra Bourdieus teori om sosial reproduksjon, hans sentrale begreper og gjeldende forskning. Bourdieus teori legger vekt på at vi mennesker reproduserer den sosialiseringen som vi blir eksponert for i oppveksten, og at denne fester seg i vår habitus, som kort kan beskrives som tillærte tanke-, atferds- eller smaksmønster. Videre fokuserer teorien på hvilken sosial klasse man er oppvokst i og preget av.
Jeg har i denne studien brukt en kvalitativ metode og semistrukturert livsverdenintervju. Undersøkelsen og resultatene i denne er blitt analysert gjennom en tematisk, teoridrevet analyse, og funn er presentert sammen med denne.
Studien finner at de som slutter i videregående opplæring ser ut til å kunne slite i kroppsøvingsfaget, men det ser ikke ut til at faget direkte innvirker på de unges frafall fra videregående opplæring. Jeg finner at elevenes sosiale bakgrunn, helse, livsstil og fravær ser ut til å innvirke på frafall. Studien aktualiserer frafallsproblematikken i Norge. | nb_NO |