En kvalitativ case-studie av skoleavdelingen på et barne- og ungdomspsykiatrisk behandlingshjem
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2681018Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne case-studien handler om hvordan skoleavdelingen ved et barne- og ungdomspsykiatrisk behandlingshjem arbeider i praksis. For å belyse dette har jeg lagt særlig vekt på det historiske bakteppet ved psykiatrien og spesialpedagogikken i Norge, samt mestring, trygghet og trivsel og tilbakeføring til hjemskolen. Utvikling og mestring legges det vekt på i teorien for å gi et teoretisk perspektiv på ungdommenes situasjon.
Undersøkelsen er en kvalitativ case-studie hvor jeg har anvendt intervju som forskningsmetode. Mine to intervjuobjekter er ansatt ved skoleavdelingen og har begge lang erfaring innenfor det pedagogiske feltet. Intervjuobjektene mine er lederen for skoleavdelingen og en av lærerne.
På bakgrunn av informasjonen jeg fikk av intervjuobjektene har jeg kategorisert funnene i seks hovedtemaer. Disse temaene er undervisning/skolen, lærerne, ungdommen/behandling, tverrfaglig arbeid, mestring, trygghet og trivsel og tilbakeføring. Av disse temaene legger jeg særdeles vekt på mestring, trygghet og trivsel og tilbakeføring. Mestring, trygghet og trivsel er viktige faktorer for ungdommene ved skoleavdelingen i hverdagens utfordringer. Tilbakeføring er en sårbar prosess og derfor er det viktig å gi en beretning over dette.
Resultatene jeg sitter igjen med er viktige for forståelsen av hvor viktig skolen og trygge voksne er for barn og ungdom. Gode relasjoner, anerkjennelse og trygghet spiller stor rolle for elever som har vansker. Abstract
This case-study adresses how the school department at a child and adolescent psychiatric treatment home practice their work. To illustrate this, I have paid particular attention to the history of psychiatry and special education in Norway, as well as self-efficacy, inner safety and well-being, and the youth’s return to their home schools. Human development and self-efficacy are emphasized in the theoretical part of the master thesis to give a theoretical perspective on the situations the youth’s are facing.
The master thesis is a qualitative case-study where I have used interviews as a research method. My two informants are employed by the school department and they both have long experiences in the educational field. My informants are the head of the school department and one of the teachers.
Based on the information I received from the informants, I have categorized the findings into six main themes. These main themes are education/school, the teachers, youth/treatment, interprofessional work, self-efficacy, inner safety and well-being and the return to the home schools. Self-efficacy, inner safety and well-being are important factors for the youth’s at the school department in their everyday challenges. The youth’s return to their home school is a vulnerable process and it is therefore important to shed a light on this matter.
The results I am left with are significant for the understanding regarding how important the school and safe adults are for the children and adolescents. Good relations, acknowledgment and inner safety play a big role for pupils with difficulties.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i pedagogikk