dc.contributor.author | Trbonja, Dino | |
dc.date.accessioned | 2020-10-15T09:14:02Z | |
dc.date.available | 2020-10-15T09:14:02Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2683003 | |
dc.description | Mastergradsoppgave i offentlig ledelse og styring | en_US |
dc.description.abstract | Formålet med studien er å øke bevissthet rundt erfaringer ledere og ansatte har i tjenesteutviklingsprosesser. Fokuset rettes mot tjenestedesign som utviklingsmetode og et ønske om å belyse erfaringer fra både lederperspektiv, i forhold til tilrettelegging og perspektivene til ansatte som yter «nye» arbeidsformer.
Empirien bygger på erfaringer fra fem informanter i helse og omsorgsektoren i Lørenskog kommune, og det empiriske grunnlaget består av fem individuelle intervjuer.
Funnene viser kompleksitet i tjenesteutviklingsprosesser, samt potensialet som kan skape handlingsrom for mer hensiktsmessig arbeid med bruker. Det legges størst vekt på brukermedvirkning, kommunikasjon og kulturelle rammer i forbindelse med implementering av innovative tiltak. Videre understrekes betydningen av tett dialog for å ivareta brukernes egne behov. Det signaliseres tydelig om behovet for involvering av brukere helt fra starten av tjenesteutviklingsprosessen. I det videre vektlegges kommunikasjon som en viktig element for å oppnå felles forståelse og bidra til læring i organisasjonen.
Arbeid med innovasjoner kan medføre helt nye eller fornyelse av allerede eksisterende tjenester og arbeidsmetoder. Vegring mot endringer er blant de sentrale funn og ansees som en utfordring i arbeidet med innovasjoner av både ledere og ansatte.
En viktig implikasjon vil være bevisstheten rundt potensialet som ligger i tjenestedesign, men også utfordringer som anvendelsen av metoden kan medføre. Det legges stor vekt på brukermedvirkning som nøkkelfaktor for å lykkes i denne prosessen og ikke minst på forståelsen av hvorfor fremfor hvordan få det til. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | Tjenesteutviklingsprosesser | en_US |
dc.subject | Tjenestedesign | en_US |
dc.subject | Innovasjon | en_US |
dc.subject | Brukermedvirkning | en_US |
dc.title | «Bruker er den som er premissgiveren»: Lederes og ansattes erfaringer med innovasjonsarbeid i kommunen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.source.pagenumber | 84 | en_US |