Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTrbonja, Dino
dc.date.accessioned2020-10-15T09:14:02Z
dc.date.available2020-10-15T09:14:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683003
dc.descriptionMastergradsoppgave i offentlig ledelse og styringen_US
dc.description.abstractFormålet med studien er å øke bevissthet rundt erfaringer ledere og ansatte har i tjenesteutviklingsprosesser. Fokuset rettes mot tjenestedesign som utviklingsmetode og et ønske om å belyse erfaringer fra både lederperspektiv, i forhold til tilrettelegging og perspektivene til ansatte som yter «nye» arbeidsformer. Empirien bygger på erfaringer fra fem informanter i helse og omsorgsektoren i Lørenskog kommune, og det empiriske grunnlaget består av fem individuelle intervjuer. Funnene viser kompleksitet i tjenesteutviklingsprosesser, samt potensialet som kan skape handlingsrom for mer hensiktsmessig arbeid med bruker. Det legges størst vekt på brukermedvirkning, kommunikasjon og kulturelle rammer i forbindelse med implementering av innovative tiltak. Videre understrekes betydningen av tett dialog for å ivareta brukernes egne behov. Det signaliseres tydelig om behovet for involvering av brukere helt fra starten av tjenesteutviklingsprosessen. I det videre vektlegges kommunikasjon som en viktig element for å oppnå felles forståelse og bidra til læring i organisasjonen. Arbeid med innovasjoner kan medføre helt nye eller fornyelse av allerede eksisterende tjenester og arbeidsmetoder. Vegring mot endringer er blant de sentrale funn og ansees som en utfordring i arbeidet med innovasjoner av både ledere og ansatte. En viktig implikasjon vil være bevisstheten rundt potensialet som ligger i tjenestedesign, men også utfordringer som anvendelsen av metoden kan medføre. Det legges stor vekt på brukermedvirkning som nøkkelfaktor for å lykkes i denne prosessen og ikke minst på forståelsen av hvorfor fremfor hvordan få det til.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectTjenesteutviklingsprosesseren_US
dc.subjectTjenestedesignen_US
dc.subjectInnovasjonen_US
dc.subjectBrukermedvirkningen_US
dc.title«Bruker er den som er premissgiveren»: Lederes og ansattes erfaringer med innovasjonsarbeid i kommunenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.source.pagenumber84en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel