Hvordan kan yrkesidentiteten som paramedic utvikles gjennom videreutdanning? En undersøkelse av paramedic-studenters læringserfaringer på studieemnet Kommunikasjon og etikk.
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Nordisk sygeplejeforskning. 2019, 9 (2), 105-117. doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2019-02-04Abstract
Artikkelen utforsker samspillet mellom profesjonsutdanning og yrkesidentitet hos ambulansepersonell som deltar på videreutdanningen Nasjonal Paramedic-utdanning. Det empiriske materialet er kvalitative intervjuer og spørreskjema der studentene beskriver sine læringserfaringer på studieemnet Kommunikasjon og etikk, og hva dette betyr for deres yrkesrolle og profesjon. Spørsmålet er hvordan dette studieemnet bidrar til at studentene utvikler og styrker sin yrkesidentitet som paramedic. Analysen baseres på sosiokulturell teori om læring og identitet som noe som utvikles i samspill mellom individer og omgivelser. Intensjonen er å løfte fram hvordan subjektive dimensjoner ved yrkesidentitet, det å «bli noen», er viktig i profesjonsstudier. Ett av hovedfunnene i studien er at studentene ser ut til å styrke sin yrkesidentitet som paramedic samtidig som de utvikler kommunikative kompetanser. The article explores the interaction between a program of professional study and professional identity with paramedics taking part in a program for further education, Nasjonal Paramedic-utdanning (National Paramedic Education). The empirical material is based on qualitative interviews and questionnaires where the students describe their learning-experience on the topic Communication and ethics, and what this means for their professional role and profession in general. The main question is how this study subject contributes towards students developing and strengthening their professional identity as paramedics. The analyses are based on socio-cultural theory about learning and identity being something that develops as an interaction between the individual and the surroundings. The intention is to accentuate how the subjective dimension with professional identity, to “become someone”, is important in a program of professional study. One of the main findings in this study is that the students seem to have strengthened their professional identity as paramedic, while at the same time developing their communicative competences.