Browsing Master i utdanningsledelse deltid M2ULED by Title
Now showing items 2-21 of 37
-
Digitalisering av skulen – styringsdokument og skuleleiar si rolle
(Master thesis, 2024)Digitalisering har stor påverknad på samfunnet, og kvardagen vår har vorte meir og meir digitalisert. Den kanskje største endringa i norsk skule dei siste åra er digitaliseringa. Sjølv om det har vore betydeleg satsing og ... -
Elevsentrert skoleledelse med fokus på danning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgava setter søkelyset på skolen doble oppdrag; danning og utdanning. Gjennom teorianalyse, data fra semistrukturerte gruppeintervju og gjenbruk av data fra «Elevundersøkelsen» (2019-2022) har målet vært å ... -
Forbedring av skolens læringsmiljø på bakgrunn av skoleledelsens anvendelse av resultater fra KFL og praksisnær utdanningsforskning
(Master thesis, 2020)Norsk: Denne studien er en kvalitativ undersøkelse basert på intervjuer med skoleledere i barneskoler i Innlandet (tidligere Hedmark fylke). Ledelse av forbedringsarbeid i profesjonelle læringsfellesskap, med bakgrunn i ... -
Forbedringsarbeid i barnehagen
(Master thesis, 2022)De store endringene som har skjedd i barnehagesektoren de siste årene har ført til et utvidet kompetansebehov for barnehagens ansatte. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver gir føringer for hvordan eier, styrer og ... -
Forståelse og ledelse av profesjonsutvikling i skoler; organisasjonenes oppfatninger og lærernes erfaringer
(Master thesis, 2022)Partene i arbeidslivet har gjennom avtaleverket forpliktet seg til å forbedre kvaliteten på tjenesten. Det betyr at lærere og ledere skal arbeide sammen som profesjonelle yrkesutøvere for å øke lærernes kompetanse og ... -
Fragmenteringsmekanismer i hybride skolekulturer Om kohesjon og fragmentering i sammenslåtte videregående skoler
(Master thesis, 2024)Sammendrag I følgende kvalitative studie belyses enkelte aspekt ved videregående skoler som har gjennomgått det som i det videre omtales som «sammenslåing» av ulike avdelinger, slik at skolenes struktur og kultur er ... -
Håndtering av motstand og struktur som driver i utviklingsarbeid i skolen
(Master thesis, 2024)Skoleledelse kan kobles til og påvirke elevenes læringsresultat på flere og avgjørende måter og den samlede effekten av skoleledelse med kvalitet, kan utgjøre en betydelig forskjell i forhold til skoleutvikling og ... -
Hvor har det blitt av alle gutta?
(Master thesis, 2022)Det er store forskjeller i kjønnsmessig skolefaglige prestasjoner i norsk skole. Forskjellene har vedvart og det ser ikke ut til at den avtar. Tendensen er den samme internasjonalt. Dette kan få store konsekvenser for ... -
Kjønnsforskjeller i lesing
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for temaet i denne oppgaven er at forskning; både norsk og internasjonal, viser at jenter presterer bedre i alle fag i skolen enn guttene, unntatt kroppsøving. I denne oppgaven er det tatt for seg kun ferdigheten ... -
Kollektiv læring i barnehagens teamsamarbeid
(Master thesis, 2024)Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fastsetter at barnehagen er en lærende organisasjon, der personalet kontinuerlig utvikler sin kompetanse og forbedrer sin praksis til fordel for barnas trivsels- og læringsmiljø. ... -
Kompetent lederskap i alle ledd – en forutsetning for utvikling av gode skoler
(Master thesis, 2020)Norsk: Dette studiet har som mål å se i hvilken grad nasjonale og internasjonale policy-dokumenter, teori og forskning synliggjøres i kommuners og skolers implementeringsarbeid, i ledelse av profesjonelle læringsfellesskap ... -
Kopmpetanse o gendringer i lærende barnehager
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for tematikk i denne avhandlingen er forskning på kompetanseheving og endringsprosesser. Ansattes kompetanse er avgjørende for barnehagens kvalitet og i arbeidet med barns trivsel, trygghet og utvikling i barnehagen. ... -
Ledelse av barnehagens læringsmiljø
(Master thesis, 2020)Norsk: Bakgrunnen for tematikken i denne avhandlingen er forskning, som viser at de ansatte i barnehagen sin kompetanse er den viktigste faktoren for at barna skal få utnyttet sitt potensiale for læring og utvikling. Denne ... -
Ledelse av forbedringsarbeid i kulturskolen
(Master thesis, 2024)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse basert på intervjuer av tre kulturskolerektorer, om ledelse av forbedringsarbeid i kulturskolen. Rammeplanen legger føringer for at kulturskolen er ressurssenter og samarbeidsaktør ... -
Ledelse av forbedringsarbeid i skolen
(Master thesis, 2024)Skolens formål er elevens læring og utvikling (Opplæringslova, 1998, § 1-1). Læreplanverket LK20 stiller i tillegg krav til at skolen som organisasjon under rektors ledelse gjennom kollektive læringsprosesser arbeider for ... -
Ledelse av skoleutvikling
(Master thesis, 2020)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne svar på hvordan ledelsen kan jobbe for å utvikle pedagogenes praksis, og benytte seg av opplæringslovens (1998) §9a i arbeidet, slik at enkeltindividets rettigheter ... -
Lederrollen i utviklingsarbeid: Ledelse av teammøter og ledergruppens kollektive mestringstro
(Master thesis, 2024)Kunnskapsdepartementet understreker at det er rektors ansvar å sikre høy kvalitet i skolens opplæring (Kunnskapsdepartementet, 2017). Skolelederens ansvar er omfattende, og rektor må sørge for at disse oppgavene blir ... -
Mellomlederen - en potensiell pådriver for datadrevet forbedringsarbeid i skolen
(Master thesis, 2020)Norsk: Bakgrunnen for teamtikken i denne masteroppgaven er nasjonale og internasjonale forskningsresultater som viser at vegen til et vellykket forbedringsarbeid innenfor utdanningsfeltet ser ut til å gå via kollektiv ... -
Mellomlederen – en betydningsfull utviklingsleder i skolen?
(Master thesis, 2020)Norsk: Bakgrunnen for tematikken i denne oppgaven er både de nasjonale og de internasjonale utdanningsforskerne sine funn som betrakter at skoleledelse er avgjørende for et vellykket forbedringsarbeid i skolen. Mellomlederrollen ... -
Mestringsorientert ledelse fra midten
(Master thesis, 2020)Norsk: Denne oppgaven handler om mellomlederen i videregående skole, sett fra ulike perspektiver rettet mot elevenes gjennomføring og læringsutbytte. Hensikten med de artiklene og denne masteroppgaven har utgangspunkt i ...