Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHorbowicz, Paulina
dc.contributor.authorNordanger, Marte
dc.contributor.authorRanden, Gunhild Tveit
dc.date.accessioned2021-01-15T10:05:03Z
dc.date.available2021-01-15T10:05:03Z
dc.date.created2020-09-02T10:57:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationNOA - Norsk som andrespråk. 2020, 36 (1), 5-38.en_US
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2723215
dc.descriptionLenke til artikkel i tidsskrift: http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1822. Fra og med 2017 er artiklene som publiseres i NOA lisensiert under en Creative Commons BY-SA 4.0 lisens.en_US
dc.description.abstractI denne artikkelen utforskes utviklingen av en gruppe konstruksjoner med epistemiske betydninger i de individuelle læringsløypene til to voksne norskinnlærere i samtaledata samlet inn over en periode på ca. fire måneder i løpet av deres andre halvår på norskkurs. Dataene analyseres med utgangspunkt i prinsipper fra dynamisk bruksbasert teori (Verspoor et al. 2011). Analysene viser at konstruksjoner med tror/vet er den mest frekvente uttrykksmåten for epistemisitet, etterfulgt av adverbialer, først og fremst representert ved kanskje, og konstruksjoner med adjektiv, som det er sant. Modalverb og modalpartikler med epistemisk betydning forekommer nesten ikke. Analysene avdekker imidlertid også kvalitative forskjeller mellom de to innlærerne: Den ene ser ut til å nå lenger i å utvikle et variert og fleksibelt repertoar enn den andre. Videre framstår noen konstruksjoner svært varierte, som konstruksjoner med tror, mens andre ser ut til å være mer formulaiske, for eksempel enheten det er sant. Vi argumenterer for at funnene viser at dynamiske bruksbaserte prinsipper som ikke-linearitet, variabilitet og konstruksjonsbasert læring er virksomme prosesser i andrespråksutvikling.en_US
dc.description.abstractAbstract: This article explores the development of epistemic constructions in two adult learners of Norwegian through dense conversation data collected over approximately four months during their second semester of Norwegian studies. The study approaches language learning from a dynamic usage-based perspective (Verspoor et al. 2011). The analyses show that constructions with tror/vet (‘think/know’) represent the most frequent pattern for expressing epistemicity, followed by adverbs (such as kanskje ‘maybe’) and adjectival constructions (det er sant ‘that is true’). Modal verbs and modal particles with epistemic meaning occur rarely. There are qualitative differences between the two learners: One of the learners develops a more varied and flexible repertoire of epistemic expressions than the other one. The analyses further indicate that the constructions follow different developmental trajectories: Some constructions occur in increasingly flexible and partly schematized patterns (constructions with tror), while others mostly function as typical formulaic entities (det er sant). We argue that the data adds support to the relevance of usage-based principles, such as non-linearity, variability and construction learning in second language development.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectNorsk som andrespråken_US
dc.subjectEpistemisiteten_US
dc.subjectKonstruksjoneren_US
dc.subjectDynamiske systemers teorien_US
dc.subjectBruksbasert teorien_US
dc.subjectLongitudinell flerkasusstudieen_US
dc.subjectNorwegian as a second languageen_US
dc.subjectEpistemicityen_US
dc.subjectConstructionsen_US
dc.subjectDynamic Systems' Theoryen_US
dc.subjectUsage-based theoryen_US
dc.subjectLongitudinal multiple case studyen_US
dc.titleVariabilitet og endring i utviklingen av epistemiske konstruksjoner i norsk som andrespråk: et dynamisk bruksbasert perspektiven_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber5-38en_US
dc.source.volume36en_US
dc.source.journalNOA - Norsk som andrespråken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin1826665
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal