Skolefraværsproblematikk og hjem-skole samarbeid : «…det har jo vært et landskap å manøvrere i...»
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2754048Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Skolefraværsproblematikk er en stadig økende utfordring i skolen i dag, og det er veldig utfordrende å fange opp denne type strev tidlig nok. Gjennom disse fire informantenes fortellinger kan det se ut til at skolene ikke tar de foresatte på alvor når de forsøker å be om hjelp. Kommunikasjonen er utfordrende og tiltakene ikke tilstrekkelig tilpasset den enkelte elev. Det var et mål med oppgaven å høre de foresattes fortelling om opplevelse av samarbeidet med skolen når de ser tilbake på det etter at barna har blitt unge voksne. Dette har belyst en oppsummering som bærer preg av lange, tunge kamper, mye frustrasjon, sinne og sorg. Disse opplevelsene ønsker jeg å bruke til videre arbeid med foresatte som har og kommer til å ha barn med skolefraværsproblematikk. Informantene opplever at de ikke anerkjennes som foresatte med kunnskap om sitt barn, de blir ikke hørt og planer og avtaler de inngår med skolen følges ikke opp i skolehverdagen. Dette påvirker barnet og familien i stor grad. Det kan se ut til at for fremtiden må skolene følge opp fravær og strev på et mye tidligere tidspunkt for at skolefraværsproblematikk skal fanges opp før eleven blir helt borte fra skolen. Planer, tiltak og avtaler må gjøres tidlig, og følges opp over tid, lenge etter at problematikken ser ut til å være borte. Hjem-skole samarbeidet må bære mer preg av anerkjennelse av de foresatte, og eleven må være med og bli sett som et individ med sine evner, ferdigheter og forutsetninger. Dersom eleven uteblir bør det raskt utnevnes en koordinator som kan ha det overordnete ansvaret og se til at både hjem og skole blir hørt og følger opp sine oppgaver.