Show simple item record

dc.contributor.authorSunde, Åsne Hovden
dc.date.accessioned2021-07-16T12:25:16Z
dc.date.available2021-07-16T12:25:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2764696
dc.descriptionMastergradsoppgave i lektorutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2020.en_US
dc.description.abstractEnglish: This thesis examines young adult (YA) fantasy literature and how it can be implemented in upper secondary school in the English subject classroom in Norway. More specifically, it focuses on how it can be used when working with the interdisciplinary topic “health and life skills” from the new national curriculum. An assortment of topics relevant to health and life skills has been selected to explore the educational benefits: identity, agency, diversity, and brutality. Within the topic of diversity, I decided to focus on gender roles, disabilities, LGBTQ, and multiculturalism. On the subject of brutality, I included violence, slavery, and sexual abuse. I exemplify how these topics can be used in relation to YA fantasy literature, through a literary analysis of the chosen novel Six of Crows (2015) by Leigh Bardugo. The study is based on literary theory and didactic theory concerning young adult literature and fantasy literature, as well as the selected topics relevant to health and life skills, which are presented in a literature review. The second research method is a close reading of Six of Crows (2015). The findings from the literature review and the close reading are discussed in relation to the English subject curriculum and the new core curriculum, in which the interdisciplinary topic health and life skills is the focal point. Finally, it explores possible didactic benefits of the fantasy genre in relation to the interdisciplinary topic, and I discuss overarching concerns in the chosen novel and teaching implications.en_US
dc.description.abstractNorsk: Denne oppgaven undersøker fantasilitteratur for unge voksne og hvordan den kan implementeres på videregående i faget engelsk i Norsk skole. Mer konkret fokuserer det på hvordan det kan brukes når man arbeider med det tverrfaglige temaet "folkehelse og livsmestring" fra den nye nasjonale læreplanen. Jeg har valgt ut emner som er relevante for det tverrfaglige temaet for å utforske didaktiske muligheter, og disse er identitet, aktørskap, mangfold og brutalitet. Innenfor temaet mangfold bestemte jeg meg for å fokusere på kjønnsroller, funksjonshemninger, LHBTQ og multikulturalisme. I temaet brutalitet inkluderte jeg temaene vold, slaveri og seksuell mishandling. Jeg eksemplifiserer hvordan disse temaene kan brukes i sammenheng med fantasilitteratur for unge voksne gjennom en litterær analyse av den valgte romanen Six of Crows (2015) av Leigh Bardugo. Studien er basert på litterær teori og didaktisk teori om ungdomslitteratur og fantasilitteratur, samt de utvalgte emnene som er relevante for folkehelse og livsmestring, og som presenteres i teorikapitlet. I tillegg gjennomfører denne studien også en litterær analyse av Six of Crows (2015). Funnene fra teorikapitlet og den litterære analysen blir drøftet i sammenheng med læreplanen i engelsk og den nye nasjonale læreplanen, med fokus på det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring. Til slutt utforsker mulige didaktiske muligheter med fantasilitteratur i sammenheng med det tverrfaglige temaet, hvor jeg drøfter ulike måter den utvalgte romanen kan bli brukt i engelskfaget og mulige utfordringer som kan oppstå.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.subjectLUen_US
dc.titleThe possibilities of YA fantasy literature in upper secondary subject English when teaching the interdisciplinary topic “health and life skills”en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber98en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record