• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kroppsøving og idrett / Master of Physical Education and Sport MAKI
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kroppsøving og idrett / Master of Physical Education and Sport MAKI
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forståelsen og implementeringen av den nye lærerplanen i kroppsøving i Norge - En kvalitativ studie av lærerplanen i kroppsøving fra 2020

Stenberg, Ruben
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Stenberg, Ruben.PDF (714.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2838258
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i kroppsøving og idrett / Master of Physical Education and Sport MAKI [21]
Abstract
Hensikten med denne studien er å se på hvordan lærerne forstår og tolker den nye lærerplanen i kroppsøving, og hvordan de implementerer den i praksis. Min studie tar plass i det første året av løpet for en treårig gradvis innføring i den norske skolen.

Mitt teoretiske rammeverk for denne studien består av to teorier som skal kombineres mot mitt studie. Den første er læreplanteorien til John Goodlad som tar for seg et begrepssystem i læreplanteori. Den siste er Peter. J. Arnold sine tre teoretiske dimensjoner læring om, gjennom og i bevegelse.

Dette er en kvalitativ studie som består av fem semi-strukturerte intervjuer. Jeg har intervjuet kroppsøvingslærere på grunnskole og videregående skole. Mine data har blitt analysert gjennom en tematisk analyse.

Gjennom tidligere forskning viser det seg å være en usikkerhet bak tolkningen av styringsdokumentene i kroppsøvingsfaget og dette videreføres til undervisningspraksisen. Ved at den skaper en usikkerhet hos kroppsøvingslærerne er det lett å falle tilbake på gamle rutiner, og legge de nye visjonene/planene på vent. Denne usikkerheten kan komme flere steder, men forskning tilsier at det er mangel på begrepsforståelsen blant lærerne som skal ta den i bruk.

Mitt studie tar for seg lærernes perspektiv på den nye lærerplanen, der jeg ser på forarbeidet og prosessen rundt forståelsen av den nye lærerplanen. Prosessen skjer videre inn i undervisningspraksisen, der de skal sette styringsdokumentene inn i en læringskontekst og presentere de for elevene.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit