Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeggen, Andreas
dc.date.accessioned2022-01-22T12:14:26Z
dc.date.available2022-01-22T12:14:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2838783
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere tolker og tilrettelegger for samspill sett i lys av læreplanens intensjoner. Denne studien har basert seg på kvalitativ metode, og i den forbindelse er det blitt gjennomført semi-strukturerte intervjuer med seks kroppsøvingslærere fra fem forskjellige ungdomsskoler. I tillegg er det blitt gjennomført dokumentanalyser av forarbeidene forut for dagens læreplaner og gjeldende styringsdokumenter. Oppgavens funn er blitt diskutert i et pedagogisk blikk med John I. Goodlad (1979) sin læreplanteori som rammeverk, samt annen relevant forskning. Funn fra studien viser at kroppsøvingslærernes oppfatning og tilrettelegging av samspill er i tråd med de verdiene og prinsippene for læring, utvikling og danning som kommer fram i rammeverket i skolen. Det er særlig framtredende at lærerne er opptatt av å fremme bevegelsesglede, hvor samspill blir benyttet fordi det blant annet skaper økt innsats og engasjement hos elevene. Lærerne forteller at de benytter øvelser hvor elevene må samarbeide i så og si hver kroppsøvingstime, og et framtredende funn er at lærerne har særlig fokus på å legge til rette for individuell utvikling, selv om elevene samarbeider med andre. Fokuset i deres timer er samtidig nesten utelukkende alltid på at elevene skal øve på å gjøre hverandre gode, øve på å respektere hverandre, lytte til andres meninger og øve på å ta andres perspektiv. Funn fra studien viser også at rammeverket nå er fornyet for å imøtekomme det elevene har behov for å lære for å kunne mestre framtidig arbeids- og samfunnsliv. Med et samfunn i stadig endring, og med et mangfold som bare blir større vil behovet for sosial læring og samarbeid bli stadig viktigere. Det samsvarer derfor godt at nettopp dette nå har fått en større og viktigere plass i den nye læreplanen i kroppsøving. Og selv om læreplanen nylig ble innført viser funnene i min studie at lærernes praksis er i tråd med innholdet i planen, og dermed i trå med de verdiene det norske samfunnet er byggete på.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectkroppsøvingslæreren_US
dc.subjectlæreplaneren_US
dc.titleSamspill som døråpner til framtiden - En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres tolkning og tilrettelegging av samspill i lys av læreplanens intensjoneren_US
dc.title.alternativeInterplay opening doors to the future - A qualitative study of physical education teachers´ interpretation and facilitation of interplay in relation to the intentions of the subject curriculumen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330en_US
dc.source.pagenumber92en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel