I hvilken grad og på hvilken måte anerkjennes og synliggjøres elevenes kulturelle kapital i skolen?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/283955Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne masteravhandlingen omhandler synliggjøring av kulturelt mangfold i klasserommet.
Med utgangspunkt i Pierre Bourdieus begrep kulturell kapital og Axel Honneths
anerkjennelsesteori drøftes det hvorvidt språklige og kulturelle minoriteter anerkjennes eller
krenkes innen kjærlighetssfæren, den rettslige og den solidariske sfæren, og hvordan dette
kommer til syne i klasserommet.
Problemstillingen for prosjektet er I hvilken grad og på hvilken måte anerkjennes og
synliggjøres elevenes kulturelle kapital i skolen? De kvalitative metodene som jeg benytter i
undersøkelsen min er klasseromsobservasjon, halvformelle samtaler og semistrukturert
intervju. Jeg har en etnografisk design på masteravhandlingen og datamaterialet tolkes og
analyseres i lys av dette.
Mine empiriske funn viser mange eksempler på at elevene opplever at deres individuelle,
språklige og kulturelle kompetanse anerkjennes i alle sfærene. De tre sfærene står innbyrdes i
forhold til hverandre og jeg har sett at det synes som om lærers relasjonelle kompetanse og
anerkjennelse i kjærlighetssfæren får positive ringvirkninger for den solidariske sfæren.
Videre kan krenkelse i den rettslige sfæren i forhold til deltagelse på segregerte tilbud synes
som anerkjennelse i den solidariske sfæren i forhold til å nyttiggjøre seg en samlet
språkkompetanse. English: This thesis deals with the promotion of cultural diversity in the classroom. Based on Pierre
Bourdieu's concept of cultural capital and Axel Honneth's theory of recognition, it is
discussed whether the language and cultural minorities are recognized or violated in the love
sphere, the legal and the solidarity sphere, and how this appears in the classroom.
The problem addressed in this project is To what extent and in what way are the students
cultural capital recognized and visible in school? The qualitative methods that I use in my
research are classroom observation, semi-formal conversations and semi-structured
interviews. I have an ethnographic design of the thesis and the data are interpreted and
analyzed in this light.
My empirical findings show many examples of students find that their individual, language
and cultural skills are recognized in all spheres. The three spheres are interconnected and I've
seen that it seems the teacher's relational competence and recognition in the love sphere can
have positive consequences for the solidarity sphere. Furthermore infringement in the legal
sphere in relation to participation in segregated settings appears as recognition in the
solidarity sphere relative to utilize overall language skills.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014.