Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHesthagen, Ida Løvstad
dc.date.accessioned2015-05-22T10:28:13Z
dc.date.available2015-05-22T10:28:13Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283955
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne masteravhandlingen omhandler synliggjøring av kulturelt mangfold i klasserommet. Med utgangspunkt i Pierre Bourdieus begrep kulturell kapital og Axel Honneths anerkjennelsesteori drøftes det hvorvidt språklige og kulturelle minoriteter anerkjennes eller krenkes innen kjærlighetssfæren, den rettslige og den solidariske sfæren, og hvordan dette kommer til syne i klasserommet. Problemstillingen for prosjektet er I hvilken grad og på hvilken måte anerkjennes og synliggjøres elevenes kulturelle kapital i skolen? De kvalitative metodene som jeg benytter i undersøkelsen min er klasseromsobservasjon, halvformelle samtaler og semistrukturert intervju. Jeg har en etnografisk design på masteravhandlingen og datamaterialet tolkes og analyseres i lys av dette. Mine empiriske funn viser mange eksempler på at elevene opplever at deres individuelle, språklige og kulturelle kompetanse anerkjennes i alle sfærene. De tre sfærene står innbyrdes i forhold til hverandre og jeg har sett at det synes som om lærers relasjonelle kompetanse og anerkjennelse i kjærlighetssfæren får positive ringvirkninger for den solidariske sfæren. Videre kan krenkelse i den rettslige sfæren i forhold til deltagelse på segregerte tilbud synes som anerkjennelse i den solidariske sfæren i forhold til å nyttiggjøre seg en samlet språkkompetanse.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This thesis deals with the promotion of cultural diversity in the classroom. Based on Pierre Bourdieu's concept of cultural capital and Axel Honneth's theory of recognition, it is discussed whether the language and cultural minorities are recognized or violated in the love sphere, the legal and the solidarity sphere, and how this appears in the classroom. The problem addressed in this project is To what extent and in what way are the students cultural capital recognized and visible in school? The qualitative methods that I use in my research are classroom observation, semi-formal conversations and semi-structured interviews. I have an ethnographic design of the thesis and the data are interpreted and analyzed in this light. My empirical findings show many examples of students find that their individual, language and cultural skills are recognized in all spheres. The three spheres are interconnected and I've seen that it seems the teacher's relational competence and recognition in the love sphere can have positive consequences for the solidarity sphere. Furthermore infringement in the legal sphere in relation to participation in segregated settings appears as recognition in the solidarity sphere relative to utilize overall language skills.
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjectkulturell kapitalnb_NO
dc.subjectskolennb_NO
dc.subjectelevernb_NO
dc.titleI hvilken grad og på hvilken måte anerkjennes og synliggjøres elevenes kulturelle kapital i skolen?nb_NO
dc.title.alternativeTo what extent and in what way are the students cultural capital recognized and visible in school?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber85nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel