dc.description.abstract | Forfatter:
Helle Aspelund, Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag – 2015
Høgskolen i Hedmark, Avdeling for folkehelsefag, Elverum
Oppgavetittel og problemstilling:
Psykologisk læringsmiljø i kroppsøvingsfaget.
Hvordan kan kroppsøvingslæreren skape og opprettholde et godt psykologisk læringsmiljø for sine elever?
Teori:
Undersøkelsen omfatter nøkkelbegreper som: psykologisk læringsmiljø, sosialisering, Bronfenbrenners økologiske sosialiseringsmodell, klasseledelse, positive lærer-elevrelasjoner og positive elev-elevrelasjoner.
Metode:
I denne oppgaven er litteraturstudium benyttet som undersøkelsesmetode. Derfor er kildekritikk og redegjørelse for undersøkelsesprosessen samt bearbeidelsen av materialet de metodiske verktøyene.
Resultat/ Drøfting:
Litteratursøket ledet frem til et empirisk utvalg på fire fagfellevurderte vitenskapelige artikler. Drøftingen tar utgangspunkt i innhentet kildemateriale som er benyttet i teoridelen, samt resultatene fra de utvalgte artiklene. Drøftingen har som mål å finne frem til kunnskap om hvordan kroppsøvingslæreren kan skape og opprettholde et godt psykologisk læringsmiljø for sine elever.
Konklusjon:
Gjennom min drøfting av de sammenfattede resultater samt teorien har jeg kommet frem til at det spesielt er tre forhold som lærere bør fokusere på i arbeidet med å ivareta et godt psykologisk læringsmiljø for elevene. Disse er klasseledelse, å skape positive relasjoner til hver enkelt elev, og å bidra til å skape positive relasjoner elevene seg imellom.
Nøkkelord:
Psykologisk læringsmiljø, sosialisering, Bronfenbrenners økologiske sosialiseringsmodell, kroppsøvingslæreren, klasseledelse, lærer-elevrelasjon, elev-elevrelasjon. | nb_NO |