Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSchjørlien, Maren
dc.date.accessioned2015-06-29T13:00:00Z
dc.date.available2015-06-29T13:00:00Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/286000
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Motivasjonen er en svært viktig drivkraft for elevers læring (Manger, 2012). Ofte kan man oppleve at noen elever går fortere i gang med skolearbeidet, mens andre utsetter det i det lengste. Samtidig holder noen elever ut lengre og jobber hardt for å få til en oppgave, mens andre gir opp. Spørsmålet blir da, hvorfor er det så stor forskjell mellom elevene? Hva motiverer elever, hva gjør at noen lykkes mens andre ikke gjør det? Temaet for denne oppgaven er motivasjon, og hovedfokuset ligger på «Hva motiverer elever i fjerdeklasse og hvordan kan man jobbe for å skape eller opprettholde motivasjon for læring?». Oppgaven bygges på empirisk kvalitativ forskning, fordi den tar sikte på å fange elevers meninger, oppfatninger og beskrivelser. Informantene ble hentet fra en liten skole på Østlandet. Det viser seg at elever ved fjerdeklasse lar seg motivere av aktivitet i timene, foreldres holdninger og en drøm om utdanning for å tjene gode penger.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: Motivasjonen er en svært viktig drivkraft for elevers læring (Manger, 2012). Ofte kan man oppleve at noen elever går fortere i gang med skolearbeidet, mens andre utsetter det i det lengste. Samtidig holder noen elever ut lengre og jobber hardt for å få til en oppgave, mens andre gir opp. Spørsmålet blir da, hvorfor er det så stor forskjell mellom elevene? Hva motiverer elever, hva gjør at noen lykkes mens andre ikke gjør det? Temaet for denne oppgaven er motivasjon, og hovedfokuset ligger på «Hva motiverer elever i fjerdeklasse og hvordan kan man jobbe for å skape eller opprettholde motivasjon for læring?». Oppgaven bygges på empirisk kvalitativ forskning, fordi den tar sikte på å fange elevers meninger, oppfatninger og beskrivelser. Informantene ble hentet fra en liten skole på Østlandet. Det viser seg at elever ved fjerdeklasse lar seg motivere av aktivitet i timene, foreldres holdninger og en drøm om utdanning for å tjene gode penger.
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectmestringsfølelsenb_NO
dc.subjectmestringsmotivnb_NO
dc.subjectselvregulerte elevernb_NO
dc.titleMotivasjon for læringnb_NO
dc.title.alternativeMotivation for learningnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber27nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel