Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolstad, Amalie Enghaug
dc.date.accessioned2015-07-01T13:15:28Z
dc.date.available2015-07-01T13:15:28Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/286227
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Problemstillingen for denne oppgaven er: ”Hvordan utvikler elever sin forståelse for kraftbegrepet med og uten erfaring fra utforskende arbeidsmåter?”. For å undersøke dette har jeg brukt deler av praksisperioden min til å utføre en økt med utforskende arbeidsmåter på 10.trinn. Undersøkelsen foregikk i to parallellklasser. Undervisningstimene var like lange, og temaet for økta var krefter i naturfag. Den ene klassen deltok på utforskende arbeidsmåte og den andre klassen hadde ikke det. En elev fra hver klasse hadde et førintervju i forkant av undervisningen og et etterintervju etter endt undervisning. Min analyse er bygd på Haug og Ødegaard’s teori om utvikling av begrepsforståelse for å se om utforskende arbeidsmåter kan være med å påvirke denne utviklingen. Denne studien er kvalitativ. Undersøkelsen viser at elevene utvikler en forståelse av kraftbegrepet gjennom utforskende arbeidsmåter. Elevene klarer i større grad å koble teori opp mot praksis etter å ha deltatt i utforskende arbeidsmåter.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: The problem addressed in this paper is: "How do students develop their understanding of the concept of force with and without inquiry based science teaching?". To examine this, I have used parts of my practice time to perform an inquiry based science teaching in 10th grade. The study took place in two parallel classes. The lessons were of equal length, and the topic of the sessions was about forces in science. One class participated in inquiry based science teaching and the other class did not. One student from each class had a preliminary interview ahead of the lesson and an interview after completing the lesson. My analysis is built on Haug and Ødegaard 's theory of the development of conceptual understanding, to see if inquiry based science teaching may influence this development. This study is qualitative. The survey shows that students develop an understanding of the concept of force through inquiry based science teaching. Students can increasingly connect theory to practice after participating in inquiry based science teaching.
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectutforskende arbeidsmåternb_NO
dc.subjectbegrepsforståelsenb_NO
dc.subjectkraftnb_NO
dc.subjectnaturfagnb_NO
dc.titleElevenes forståelse av begrepet kraft.nb_NO
dc.title.alternativeStudents knowledge of the concept of force.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber46nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel