Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrunvoll, Marianne
dc.date.accessioned2015-07-03T09:12:34Z
dc.date.available2015-07-03T09:12:34Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/286423
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan tospråklig fagopplæring kan påvirke en flerspråklig elevs begrepsforståelse og mestringsfølelse i naturfag. For å finne ut om det ble endring med tospråklig fagopplæring, utførte jeg en kvalitativ studie hvor jeg fulgte en flerspråklig elev i to naturfagøkter. Den første uten tospråklig fagopplæring i forkant og den andre med. Funnene drøftet jeg i lys av relevante teorier som isfjellmodellen til Cummins. Gjennom observasjoner og intervjuer fikk jeg en klar indikasjon på at den flerspråklige eleven oppnådde større begrepsforståelse og opplevde mer mestring i økta hvor tospråklig lærer hadde hatt tospråklig fagopplæring med henne i forkant.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: In this thesis, I examined how bilingual education can affect a multilingual student's conceptual understanding and sense of mastery in science. To find if there was a change of conceptual understanding and mastery by bilingual teaching, I performed a qualitative study in which I followed a multilingual student in two science lessons. The first lesson without bilingual instruction in advance and the second with. I discussed the findings in light of relevant theories, such as the iceberg model of Cummins. Through observations and interviews, I got a clear indication that the multilingual student achieved greater conceptual understanding and experienced more mastery in the lesson where the bilingual teacher had bilingual education with the student in advance.
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjecttospråklighetnb_NO
dc.subjectflerpråklighetnb_NO
dc.subjectnaturfagnb_NO
dc.subjectmestringnb_NO
dc.subjectbegrepsforståelsenb_NO
dc.subjectCumminsnb_NO
dc.titleBegrepsforståelse i naturfag hos flerspråklige elever.nb_NO
dc.title.alternativeConceptual understanding in science for multilingual studentsnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber41nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel