Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 by Title
Now showing items 127-146 of 149
-
Trend eller tro? En kvalitativ analyse av hvordan manifestering fremtrer for ungdom og en refleksjon over dagens KRLE-fag
(Master thesis, 2024)Manifestering har det siste året dukket opp på flere ulike medier, og blitt et populært fenomen blant unge. Den moderne forståelsen av fenomenet har bakgrunn i boken The Secret skrevet av den australske forfatteren Rhonda ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom naturfag og mat og helse
(Master thesis, 2024)I den nye læreplanen fra 2020 er det satt stort søkelys på en tverrfaglig tilnærming til undervisningen. Ved at det er lagt inn tre tverrfaglige tema som skal være gjennomgående for alle fag, skal det føre til mer dybdelæring ... -
Tverrfaglig undervisning som skoleutvikling
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er temaet tverrfaglig undervisning og skoleutvikling. I overordnet del i LK20 kommer tverrfaglig undervisning inn i skolen i form av tre tverrfaglige temaer alle skoler skal arbeide med. Denne studien ... -
Tverrfaglig undervisning: En analyse av lærerutdanneres forståelse og kunnskaper rundt temaet
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven er å svare på problemstillingen: Hvordan forstår lærerutdannere tverrfaglig undervisning, og hvilken kunnskap har de om dette? For å kunne svare på denne problemstillingen er det blitt gjort ... -
«Uansett hva vi som lærere sier her, hvilke forventninger vi har, hvilke regler vi har, så har det ingen betydning hvis de sier stikk mot oss hjemme.» Foreldreinvolvering i et lærerperspektiv
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven omhandler foreldreinvolvering og lærernes syn på dette. Gjennom denne masteroppgaven har det blitt undersøkt hvilke tanker, holdninger og opplevelser ungdomsskolelæreren har på foreldreinvolvering. ... -
«Uansett nærmiljø så er det alltid noe som kan brukes» En kvalitativ tilnærming til læreres bruk av uteskole i undervisningen for å fremme et bærekraftig perspektiv
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på hvordan et utvalg lærere benytter seg av uteskole i undervisningen for å fremme et bærekraftig perspektiv. Jeg ser på hvilke syn og forståelse fire ulike lærere har på termen uteskole, samt ... -
Underveisvurdering av elever i arbeid med problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker på hvilke måter et underveisvurderingsskjema i matematikk kan bli brukt som et nyttige hjelpemiddel for lærere når de skal vurdere elever formativt, og samtidig med at elevene arbeider med ... -
Underveisvurdering i matematikkfaget
(Master thesis, 2022)I 2010 ble det satt i gang en nasjonal satsning på underveisvurdering i Norge. Denne oppgaven søker å belyse hvordan ungdomsskoleelever beskriver underveisvurdering i matematikkfaget, over ti år etter at satsningen ble ... -
Undervisning av andre verdenskrig – en historiedidaktisk analyse gjennom multiperspektivitet
(Master thesis, 2023)Med en kvalitativ tilnærming er det gjennomført semistrukturerte intervjuer og digitale spørreskjemaer med informanter fra tre ulike land: Norge, Japan og USA. I tillegg er det foretatt en enkel dokumentanalyse. Formålet ... -
Undervisning for dybdelæring med bruk av modeller i naturfag
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan naturfaglærere reflekterer over hvordan modeller kan brukes for å legge til rette for dybdelæring i naturfag. Med bakgrunn i denne tematikken er følgende problemstilling ... -
Ungdomsskolelæreres møte med samtaleroboter
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har vi undersøkt læreres opplevelser med samtaleroboter i skolen. Tittelen for oppgaven er Ungdomsskolelæreres møte med samtaleroboter. Gjennom seks semistrukturerte intervjuer har vi forsøkt å forstå ... -
Ungdomsskolelæreres møte med samtaleroboter.
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har vi undersøkt læreres opplevelser med samtaleroboter i skolen. Tittelen for oppgaven er Ungdomsskolelæreres møte med samtaleroboter. Gjennom seks semistrukturerte intervjuer har vi forsøkt å forstå ... -
Ungdomsskolelæreres oppfatninger om algebraundervisning
(Master thesis, 2023)Norske elever presterer desidert svakest i algebra sammenliknet med andre emner innenfor matematikk (Bergem, 2016; Grønmo et al., 2017; Kaarstein et al., 2020). En av grunnene til dette er at norske elever ikke ser poenget ... -
Using texts to teach about and promote intercultural competence in the English subject: Teachers’ perspectives and experiences from Norwegian lower secondary schools
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er interkulturell kompetanse forstått som kombinasjonen av kunnskap, ferdigheter og holdninger som er essensielle komponenter innenfor interkulturell kompetanse og nødvendige for elever å utvikle for ... -
Utdanning for Bærekraftig Utvikling
(Master thesis, 2023)Sammendrag Temaet for denne masteroppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling, og problemstillingen som belyses er: «Hvordan forstår samfunnsfaglærere utdanning for bærekraftig utvikling og hvordan underviser de i ... -
- Utforske, det er eit vanskeleg omgrep. Ein studie av korleis fire lærarar arbeider med utforsking i utforminga av skriveoppgåver i norskfaget.
(Master thesis, 2022)Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøke korleis fire norsklærarar utformar utforskande skriveoppgåver på ungdomstrinnet. Med fagfornyinga vart det eit fokus på omgrepet utforske i læreplanen i norsk. Norskfaget ... -
Utforskende algebraundervisning på 8. trinn
(Master thesis, 2023)Algebra er et abstrakt emne og viser seg å være et vanskelig tema for norske elever. Bakgrunn for forskningsprosjektet er først og fremst min egen interesse for utforskende undervisning og min egen oppfatning av at algebra ... -
Utforskende arbeidsmåter og scientific literacy i Newtonrommet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som belyser hvordan utforskende arbeidsmåter og scientific literacy kommer til uttrykk gjennom en undervisningsmodul i Newtonrommet og hvordan lærere forstår utforskende ... -
Utforskende arbeidsmåter og tilpasset opplæring i naturfagundervisningen på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som belyser hvordan lærere legger til rette for utforskende arbeidsmåter i naturfagundervisningen på ungdomstrinnet og hvordan dette kan bidra til å oppfylle intensjonen om ... -
Utforskning av seksualitetsundervisning på ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven er målet å besvare følgende problemstilling Hva kjennetegner seksualundervisningen sett fra naturfagslærere og elevers perspektiv på ungdomsskolen? Med utgangspunkt i denne problemstillingen så har jeg ...