Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 by Title
Now showing items 37-56 of 149
-
En kvalitativ studie om kroppsøvingsstudenters opplevelse av egen kompetanse i å inkludere elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien, var å undersøke hvordan siste års masterstudenter med kroppsøving som masterfag, opplever egen kompetanse i inkluderingen av elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøving. Studien har satt søkelys ... -
En kvalitativ studie om læreres erfaringer ved bruk av iPad på ungdomstrinnet og satsing på digital kompetanseutvikling
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven omhandler den stadig økende digitaliseringen av skolen og fenomenet iPad på ungdomstrinnet. Gjennom denne avhandlingen har det blitt undersøkt ungdomsskolelæreres tanker, holdninger og erfaringer ... -
En kvalitativ studie om skoleledere og kontaktlæreres møte med bekymringsfullt skolefravær
(Master thesis, 2024)I denne kvalitative studien har jeg forsket på skolelederes og kontaktlæreres møte med bekymringsfullt skolefravær og hvordan det håndteres på ulike nivå. Formålet med oppgaven er å få innsikt i deres oppfatninger, erfaringer ... -
En kvalitativ undersøkelse av læreres og lærerstudenters perspektiver på tverrfaglig undervisning i bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne studien ble det grundig undersøkt hvordan både erfarne lærere og fremtidige lærere, spesielt de med spesialisering innen naturvitenskap, forholder seg til pedagogiske metoder og kunnskap knyttet til ... -
En kvalitativ undersøkelse av norske montessorielevers holdninger til matematikkfaget
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i forskningsspørsmålet: "Hva slags holdninger til matematikkfaget kan vi finne hos ungdomsskoleelever på norske montessoriskoler og hvordan vurderer og reflekterer de over sine egne ... -
En studie av hvordan folkehelse og livsmestring tolkes og kommer til uttrykk i skolen
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien var å utforske hvordan folkehelse og livsmestring beskrives i styringsdokumenter som overordnet del av læreplanen og opplæringsloven, samt hvordan dette kom til uttrykk i skolen. I studien har ... -
En studie om elevenes holdninger til problemløsende matematikk
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å ta tak i fagfornyelsen og ett satsningsområdene innenfor denne: problemløsning. Problemstillingen er «Hvilke holdninger har elever på 9. trinn til problemløsning i matematikkfaget?». Med ... -
En vurdering av ungdomsskoleelevers celleteorikunnskaper
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker ungdomsskoleelevers forståelse av celleteori, en viktig bærende ide i naturfag. Ved hjelp av en metodisk triangulering, bestående av skriftlige oppgaver, tegneoppgave og intervju, har studien ... -
«Escape Room: Oppdrag Miltbrann»: Utviklingen av et digitalt Escape Room knyttet til problemløsning og algebraisk tenkning
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har det blitt utviklet et digitalt Escape Room. Produktet er tiltenkt 10. trinn innenfor faget matematikk. Problemområdet mitt har vært å utvikle et digital Escape Room hvor elevene arbeider sammen ... -
Europa Rundt - et undervisningsopplegg i OneNote med likninger
(Master thesis, 2024)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et didaktisk produkt innenfor det matematiske temaet likninger på 8. trinn. Undervisningsopplegget går ut på at elevene skal bruke Microsoft OneNote, heretter kalt ... -
"Europa rundt - et undervisningsopplegg i OneNote med likninger"
(Master thesis, 2024)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et didaktisk produkt innenfor det matematiske temaet likninger på 8. trinn. Undervisningsopplegget går ut på at elevene skal bruke Microsoft OneNote, heretter kalt ... -
Fem matematikklæreres oppfatninger om undersøkende matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven delte fem matematikklærere i ungdomsskolen sine oppfatninger knyttet til undersøkende matematikkundervisning, gjennom semistrukturerte intervjuer. Disse intervjuene ble analysert og presentert som funn. ... -
FNs barnekonvensjon, et enkelt begrep med en stor betydning – en forskningsstudie om 8.klassingers kunnskap og læreres undervisningspraksis.
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg FNs barnekonvensjon som tematikk. Oppgaven er en kombinert kvalitativ og kvantitativ studie av elever og læreres forhold til tematikken. Problemstillingen min lyder som følger: ... -
Folkehelse og livsmestring i naturfagsdelen av læreplanene LK06 og LK20
(Master thesis, 2022)Med innføringen av LK20 ble det bestemt å inkludere tre tverrfaglige temaer, deriblant det flerfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Hensikten med denne oppgaven er å se på hvordan folkehelse og livsmestring kommer ... -
Forhold som påvirker bruk av dans i kroppsøvingsundervisningen på ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvilke forhold som påvirker læreres bruk av dans i kroppsøvingsundervisningen på ungdomsskolen. Tidligere forskning viser at elevene i liten grad møter dans i faget, ... -
Formativ vurdering av helhetlig naturfagkompetanse ved bruk av exit-lapper
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven er exit-lapper videreutviklet som et verktøy for formativ vurdering av helhetlig naturfagkompetanse. Produktet inneholder en nettside med informasjon rundt bruk av exit-lapper, forslag ... -
Fremstillingen av Israel-Palestina-konflikten i læreverk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker Israel-Palestina-konflikten slik den fremstilles i læreverkene til Gyldendal, Aschehoug og Cappelen Damm. Et tidlig funn var at konflikten ikke var inkludert i KRLE-materialet, noe som førte ... -
Fysisk berøring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan kroppsøvingslærere forholdt seg til fysisk berøring mellom lærer og elev i kroppsøvingsundervisningen. Det teoretiske rammeverket omhandlet teori som kunne knyttes til ... -
Game-based Learning Within the English Classroom: The Perceptions of Teachers at Norwegian Schools
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler Norske læreres syn på bruken av videospill i Engelsk undervisning. Ved bruk av kvalitative intervju om metode, er følgende problemstilling er satt for oppgaven: «Hvilke oppfatninger gir ... -
Gården som mestringsarena - En kvalitativ studie av "Inn på tunet" som alternativ opplæringsarena for elever på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven er bruken av Inn på tunet som alternativ opplæringsarena på ungdomstrinnet. Det er undersøkt hvilket handlingsrom skolen har til å gjennomføre alternativ opplæring og hvilken kunnskap lærere ...