Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 by Title
Now showing items 48-67 of 149
-
Fem matematikklæreres oppfatninger om undersøkende matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven delte fem matematikklærere i ungdomsskolen sine oppfatninger knyttet til undersøkende matematikkundervisning, gjennom semistrukturerte intervjuer. Disse intervjuene ble analysert og presentert som funn. ... -
FNs barnekonvensjon, et enkelt begrep med en stor betydning – en forskningsstudie om 8.klassingers kunnskap og læreres undervisningspraksis.
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg FNs barnekonvensjon som tematikk. Oppgaven er en kombinert kvalitativ og kvantitativ studie av elever og læreres forhold til tematikken. Problemstillingen min lyder som følger: ... -
Folkehelse og livsmestring i naturfagsdelen av læreplanene LK06 og LK20
(Master thesis, 2022)Med innføringen av LK20 ble det bestemt å inkludere tre tverrfaglige temaer, deriblant det flerfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Hensikten med denne oppgaven er å se på hvordan folkehelse og livsmestring kommer ... -
Forhold som påvirker bruk av dans i kroppsøvingsundervisningen på ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvilke forhold som påvirker læreres bruk av dans i kroppsøvingsundervisningen på ungdomsskolen. Tidligere forskning viser at elevene i liten grad møter dans i faget, ... -
Formativ vurdering av helhetlig naturfagkompetanse ved bruk av exit-lapper
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven er exit-lapper videreutviklet som et verktøy for formativ vurdering av helhetlig naturfagkompetanse. Produktet inneholder en nettside med informasjon rundt bruk av exit-lapper, forslag ... -
Fremstillingen av Israel-Palestina-konflikten i læreverk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker Israel-Palestina-konflikten slik den fremstilles i læreverkene til Gyldendal, Aschehoug og Cappelen Damm. Et tidlig funn var at konflikten ikke var inkludert i KRLE-materialet, noe som førte ... -
Fysisk berøring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan kroppsøvingslærere forholdt seg til fysisk berøring mellom lærer og elev i kroppsøvingsundervisningen. Det teoretiske rammeverket omhandlet teori som kunne knyttes til ... -
Game-based Learning Within the English Classroom: The Perceptions of Teachers at Norwegian Schools
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler Norske læreres syn på bruken av videospill i Engelsk undervisning. Ved bruk av kvalitative intervju om metode, er følgende problemstilling er satt for oppgaven: «Hvilke oppfatninger gir ... -
Gården som mestringsarena - En kvalitativ studie av "Inn på tunet" som alternativ opplæringsarena for elever på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven er bruken av Inn på tunet som alternativ opplæringsarena på ungdomstrinnet. Det er undersøkt hvilket handlingsrom skolen har til å gjennomføre alternativ opplæring og hvilken kunnskap lærere ... -
Handlingskompetanse for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling har fått en sentral plass i Overordnet del og læreplanen for naturfag i LK20. Med ny læreplan har det også kommet nye lærebøker i naturfag. Formålet med denne masteroppgaven ... -
Historisk empati i globalhistorie; Undervisning om folkemordet i Kambodsja og elevers muligheter til å utvikle historisk empati
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen er en kvalitativ studie som ser på i hvilken grad elever på ungdomsskolen utvikler historisk empati om mer distanserte hendelser. For å finne ut av dette har jeg brukt folkemordet i Kambodsja som ... -
Historisk empati i lærebøker på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på historisk empati gjennom lærebøkers fremstilling av temaene første og andre verdenskrig. Fokuset i denne oppgaven er på hvordan historisk empati kommer til uttrykk gjennom lærebøkenes fremstillinger ... -
«Hudfarge – Hva er det egentlig?» En analyse av etnisitet og kritisk literacy i Tinashe Williamsons Håndbok for unge antirasister (2021)
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker mulighetene for utvikling av kritisk literacy i Håndbok for unge antirasister (2021) gjennom bokens fremstillinger av etnisitet. Oppgaven stiller spørsmålet: «Hvordan fremstilles etnisitet ... -
Hva to barneskolelærere fremhever som sentralt i Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven delte to matematikklærere i barneskolen sine erfaringer knyttet til læringsverktøyet Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn. Dette ble delt gjennom semistrukturerte intervjuer, og datamaterialet består ... -
Hvilke tanker, definisjoner og metoder har to lærere på mellomtrinnet med arbeidet med misoppfatninger i naturfag?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke kunnskaper lærere på mellomtrinnet har om misoppfatninger. Da ser jeg etter hvordan de definerer misoppfatninger, hvilke tanker de har rundt begreper og hvilke metoder ... -
Hvordan legger lærere til rette for konseptuell endring når de presenterer nye begreper i naturfag?
(Master thesis, 2023)Målet med denne oppgaven var å undersøke hvordan lærere jobber for å lære bort begreper i naturfag. Bakgrunnen for dette er blant annet de synkende resultatene på TIMSS-undersøkelsene fra 2019, der språket tyder på å være ... -
Hvordan omtaler læreverk i KRLE menneskerettigheter?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan to ulike læreverk i KRLE-faget for ungdomstrinnet tar for seg menneskerettigheter, og hvordan menneskerettighetene blir eksemplifisert for elevene. Gjennom ... -
Hvordan oppleves spesialundervisningen for elevene som mottar den?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk belyser elevers opplevelse av faglige og sosiale fellesskap i og utenfor spesialundervisningen, samt elevenes opplevelse av kvaliteten på spesialundervisningen i den norske ... -
Hvordan viser ungdomsskoleelever forståelse i naturfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan ungdomsskoleelever uttrykker forståelse om et hverdagslig naturvitenskapelig fenomen i naturfag, innenfor kjemi. Det hverdagslige fenomenet om ungdomsskoleelevene undersøker er hva ... -
Høyt skolefravær blant elever i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er høyt skolefravær med vekt på inkludering fra læreren sitt ståsted. Det har blitt studert hvordan lærere opplever arbeidet med å inkludere elever på ungdomstrinnet som har et høyt skolefravær. ...