Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 på tittel
Viser treff 55-74 av 149
-
Game-based Learning Within the English Classroom: The Perceptions of Teachers at Norwegian Schools
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler Norske læreres syn på bruken av videospill i Engelsk undervisning. Ved bruk av kvalitative intervju om metode, er følgende problemstilling er satt for oppgaven: «Hvilke oppfatninger gir ... -
Gården som mestringsarena - En kvalitativ studie av "Inn på tunet" som alternativ opplæringsarena for elever på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven er bruken av Inn på tunet som alternativ opplæringsarena på ungdomstrinnet. Det er undersøkt hvilket handlingsrom skolen har til å gjennomføre alternativ opplæring og hvilken kunnskap lærere ... -
Handlingskompetanse for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling har fått en sentral plass i Overordnet del og læreplanen for naturfag i LK20. Med ny læreplan har det også kommet nye lærebøker i naturfag. Formålet med denne masteroppgaven ... -
Historisk empati i globalhistorie; Undervisning om folkemordet i Kambodsja og elevers muligheter til å utvikle historisk empati
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen er en kvalitativ studie som ser på i hvilken grad elever på ungdomsskolen utvikler historisk empati om mer distanserte hendelser. For å finne ut av dette har jeg brukt folkemordet i Kambodsja som ... -
Historisk empati i lærebøker på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på historisk empati gjennom lærebøkers fremstilling av temaene første og andre verdenskrig. Fokuset i denne oppgaven er på hvordan historisk empati kommer til uttrykk gjennom lærebøkenes fremstillinger ... -
«Hudfarge – Hva er det egentlig?» En analyse av etnisitet og kritisk literacy i Tinashe Williamsons Håndbok for unge antirasister (2021)
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker mulighetene for utvikling av kritisk literacy i Håndbok for unge antirasister (2021) gjennom bokens fremstillinger av etnisitet. Oppgaven stiller spørsmålet: «Hvordan fremstilles etnisitet ... -
Hva to barneskolelærere fremhever som sentralt i Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven delte to matematikklærere i barneskolen sine erfaringer knyttet til læringsverktøyet Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn. Dette ble delt gjennom semistrukturerte intervjuer, og datamaterialet består ... -
Hvilke tanker, definisjoner og metoder har to lærere på mellomtrinnet med arbeidet med misoppfatninger i naturfag?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke kunnskaper lærere på mellomtrinnet har om misoppfatninger. Da ser jeg etter hvordan de definerer misoppfatninger, hvilke tanker de har rundt begreper og hvilke metoder ... -
Hvordan legger lærere til rette for konseptuell endring når de presenterer nye begreper i naturfag?
(Master thesis, 2023)Målet med denne oppgaven var å undersøke hvordan lærere jobber for å lære bort begreper i naturfag. Bakgrunnen for dette er blant annet de synkende resultatene på TIMSS-undersøkelsene fra 2019, der språket tyder på å være ... -
Hvordan omtaler læreverk i KRLE menneskerettigheter?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan to ulike læreverk i KRLE-faget for ungdomstrinnet tar for seg menneskerettigheter, og hvordan menneskerettighetene blir eksemplifisert for elevene. Gjennom ... -
Hvordan oppleves spesialundervisningen for elevene som mottar den?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk belyser elevers opplevelse av faglige og sosiale fellesskap i og utenfor spesialundervisningen, samt elevenes opplevelse av kvaliteten på spesialundervisningen i den norske ... -
Hvordan viser ungdomsskoleelever forståelse i naturfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan ungdomsskoleelever uttrykker forståelse om et hverdagslig naturvitenskapelig fenomen i naturfag, innenfor kjemi. Det hverdagslige fenomenet om ungdomsskoleelevene undersøker er hva ... -
Høyt skolefravær blant elever i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er høyt skolefravær med vekt på inkludering fra læreren sitt ståsted. Det har blitt studert hvordan lærere opplever arbeidet med å inkludere elever på ungdomstrinnet som har et høyt skolefravær. ... -
Identifisering av elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ intervjustudie med tre informanter som har arbeidet på 8. trinn i de siste årene, fra samme skole. Intervjustudien tar utgangspunkt i disse lærernes erfaringer med arbeid om å identifisere elever i ... -
Inkludering av barn med utviklingshemming i klassemiljøet
(Master thesis, 2023)Inkluderingsbegrepet er ganske fremtredende i dagens skole. Begrepet blir beskrevet som et mål for skolens praksis. Inkludering kan også være ekstra utfordrende for barn med kognitive funksjonsnedsettelser. Hva gjør lærere ... -
Integrering av NOS i ungdomskolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne entreprenørielle masteren har jeg laget en nettside med et verktøy som lærere kan bruke for å bygge undervisningen sin rundt NOS. Det er beregnet for bruk på ungdomskolen og skal bidra til at elever får ... -
Interculturality and indigeneity: Teachers of English at the upper primary level in Norway and their views on using indigeneity as part of teaching interculturality.
(Master thesis, 2023)Interkulturell kompetanse har vært en del av grunnskoleopplæringen i lengre tid. Men i læreplanen for Kunnskapsløftet (LK20) nevnes interkulturell kompetanse som begrep. Denne master oppgaven forsøker å forstå hva engelsk ... -
«Jeg hadde jo ingen anelse, og ble jo egentlig bare kastet ut i det» En kvalitativ studie av nyutdannede norsklæreres erfaringer knyttet til egne muligheter for kompetanseutvikling om lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke muligheter nyutdannede norsklærere har for kompetanseutvikling når det gjelder lese- og skrivevansker. Studiens problemstilling lyder som følger: Hvilke muligheter erfarer ... -
Kjønn og seksualitet i lærebøker i samfunnsfag – en kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2024)Kjønn og seksualitet blir stadig tematisert både i medier, forskning og i skolen. Etter Kunnskapsløftet 2020, etter 7. trinn, skal samfunnsfag gi elever de redskapene de trenger for å kunne reflektere over variasjoner i ... -
Kompetanse for den aspirerende elektriker
(Master thesis, 2022)Utgangspunktet til denne studien er å undersøke kompetanse i elektrisitet for en ungdomsskoleelev som skal gå en elektrofaglig utdannelse på videregående skole. Studien er basert på fem semistrukturerte intervju av lærere ...