Blar i Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education deltid M2TOD på utgivelsesdato
Viser treff 41-54 av 54
-
Overgangskofferten - En aksjonsforskning om overgangen fra barnehagen til skolen
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag I dette studien har det blitt gjennomført en aksjonsforskning i egen kommune. Dette for å undersøke og se nærmere på egne overgangspraksiser med hjelp av en «Overgangskoffert» som verktøy. Skolestartere ... -
En systematisk litteraturstudie om ADHD hos kvinner i utdanningsløpet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hva nyere forskning sier om jenter og kvinner med ADHD i utdanningsløpet. Hovedfokuset i studien omhandler de utfordringene disse jentene står ovenfor i møte med skolen, og ... -
Tidlig identifisering og tilpasning for elever i matematikkvansker, med ekstra fokus på spesifikke matematikkvansker
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag Masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker læreres forståelser og beskrivelser av elever i matematikkvansker, hvilke vurderings- og kartleggingsverktøy som blir benyttet for å identifisere elever i ... -
Uteskole ("et utvidet læringsrom")
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgave er skrevet innenfor studieprogrammet «Master i tilpasset opplæring» ved Høgskolen i Innlandet, avdeling Hamar. Oppgaven handler om hva uteskole («et utvidet læringsrom») er, og jeg har valgt å fokusere ... -
Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i Tilpasset opplæring handler om elever med stort læringspotensial. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling «Elever med stort læringspotensial i norsk skole – hva er elevers ... -
Tilrettelegging av inkluderende opplæring.
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen Innlandet, avdeling Hamar. I denne studien er søkelyset rettet mot fire læreres forståelse av begrepet inkludering. Mangelen på en felles definisjon av begrepet ... -
Hvilke erfaringer har lærere og rektorer ved to norske barneskoler med implementering av kommunens handlingsplan for ufrivillig skolefravær?
(Master thesis, 2024)Tematikken for oppgaven er implementering av planverk i skolen. Hensikten har vært å sette søkelys på hvordan lærere og rektorer på norske barneskoler har erfart implementeringen av handlingsplanen om ufrivillig skolefravær ... -
Tyske og norske elever med kort botid - deres erfaringer med tilpasset opplæring i teoretiske og praktiske fag på yrkesfag
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven i tilpasset opplæring har som mål å gi innsikt i hvordan elever med kort botid i Norge og Tyskland erfarer at arbeidsformer og undervisningsmetoder er tilpasset dem og de evnene og forutsetningene de har for ... -
Læreres opplevelse av inkluderingsarbeidet med stille elever.
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring tar for seg hvordan lærere opplever inkluderingsarbeidet av de stille elevene i skolen med hovedvekt på opplevde muligheter og begrensninger. Studiet består av fire intervjuer med ... -
Læreres forståelse og tilrettelegging av lek i begynneropplæringen
(Master thesis, 2025)Oppgaven undersøker hvordan lek forstås og tilrettelegges for i begynneropplæringen. Problemstillingen lyder som følger: ««Hvordan forstår lærere lek, og på hvilken måte tilrettelegger lærerne for lek i begynneropplæringen?», ... -
Hvem er de sårbare elevene, og hvordan opplever læreren mulighet for å tilpasse undervisningen til denne elevgruppen i vederegående skole?
(Master thesis, 2025)Denne oppgaven omhandler lærernes opplevelser og erfaringer i møte med de sårbare elevene, og hvordan de opplever muligheten til å tilpasse sin undervisning til denne elevgruppen. Sårbarhet handler om svært ulike utfordringer, ... -
Læreres erfaringer med å tilpasse leseopplæringen for flerspråklige elever som strever med lesing.
(Master thesis, 2025)Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring gjennomført ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven tar utgangspunkt i at det er en økende andel flerspråklige barn som snakker et annet morsmål enn undervisningsspråket i skolen, ... -
Tilpasset opplæring til barn med autisme i en montessoribarnehage
(Master thesis, 2025)Denne studien handler om et liten utvalg av pedagoger og deres opplevelse og beskrivelse av tilpasset opplæring til barn med autisme i en montessoribarnehage. Oppgaven tar utgangspunkt i teori og forskning som ble skaffet ... -
Resiliens i videregående skole: Relasjoner og lærerstøtte gjennom fire læreres perspektiver
(Master thesis, 2025)Denne oppgaven undersøker problemstillingen: «Hvordan bidrar lærerne til å styrke elevenes resiliens?» Resiliens kan beskrives som en psykologisk motstandskraft som gjør oss i stand til å reise oss etter motgang. Med ...