Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorOpphaug, Hanne
dc.date.accessioned2022-09-20T16:17:59Z
dc.date.available2022-09-20T16:17:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111594821:32238955
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019765
dc.description.abstractMasteroppgaven har tatt utgangspunkt i tre lærebøker for 8. trinn, hvor formålet har vært å undersøke hvordan begrepene demokrati og medborgerskap blir operasjonalisert. Mye av bakgrunnen for valg av tema er den nye læreplanen og det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap som har kommet inn som en del av LK20. Lærebøkene som er analysert er Arena 8 av Aschehoug, Relevans 8 av Gyldendal og Samfunnsfag 8 av Cappelen Damm. Som metode er kvalitativ ideanalyse og kvantitativ innholdsanalysen benyttet. Idealtypene som har blitt brukt i den kvalitative ideanalysen er liberal-, deliberal-, deltakerdemokratisk- og kritisk demokratiforståelse. I den kvantitative innholdsanalysen har tre utvalgte ord fra hver av demokratiforståelsene blitt telt. Funnene viser at liberal demokratiforståelse er mest vektlagt i lærebøkene, og at lærebøkene fremhever å formidle hva demokrati innebærer ut fra den norske modellen. Funnene peker også mot at deliberal-, deltakerdemokratisk- og kritisk demokratiforståelse i mange tilfeller tar utgangspunkt i liberal demokratiforståelse i lærebøkene. Både tykt og tynt medborgerskap er synlig i, selv om deltakelse som angår tykt medborgerskap er betydelig mer beskrevet i lærebøkene enn det er innenfor tynt medborgerskap. Samtidig viser alle lærebøkene i større og mindre grad til hvorfor aktiv deltakelse er verdifullt. I forhold til ulike samfunnsnivå å delta i demokratiet på er deltakelse i demokratiet på lokalt og nasjonalt nivå samlet sett mest fremhevet, mens globalt medborgerskap er lite fremtredende.
dc.description.abstractThe baseline of this master´s thesis is three textbooks for 8th grade, where the purpose has been to examine how the concept of democracy and citizenship is operationalized. Much of the background for the choice of theme is the new national curriculum where the interdisciplinary theme of democracy and citizenship has come into play. The textbooks that have been analyzed are Arena 8 by Aschehoug, Relevans 8 by Gyldendal and Samfunnsfag 8 by Cappelen Damm. The methods that have been used are qualitative idea analysis and quantitative content analysis. The ideal types that have been selected for the qualitative idea analysis are liberal, deliberative, participatory, and critical understanding of democracy. In the quantitative content analysis, three selected words from each understanding of democracy have been counted. My findings shows that liberal understanding of democracy is most emphasized in the textbooks, and that the textbooks highlights conveying what democracy entails based on the Norwegian model of democracy. The findings also points towards that deliberative, participatory, and critical understanding of democracy are based on liberal understanding of democracy in the textbooks. In relation to thin and thick citizenship they both are present in the textbooks; although active participation is more described than passive participation where the textbooks show a variety of ways to participate directly in democracy. At the same time, all the textbooks show to a greater and lesser degree why active participation is valuable. Looking at different societal levels to participate in democracy at, participation at local and national level is most emphasized overall. Global citizenship is not prominent.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleDemokrati- og medborgerskapsbegrepet i lærebøker utgitt etter Kunnskapsløftet 2020
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel