Skolevegrende atferd i tidlig skolealder: En kvalitativ studie av læreres erfaringer med å skape en trygg skolehverdag
Abstract
Det er lite forskning på skolevegrende atferd blant elever på småtrinnet. Derfor er temaet for denne kvalitative studien læreres erfaringer med skolevegrende atferd i tidlig skolealder, og tilrettelegging for å bedre skolehverdagen for elever på 1. - 4. trinn med utfordringer knyttet til dette fenomenet. For å undersøke dette ble det gjennomført semistrukturerte intervju med seks lærere på småtrinnet. Studien har en fenomenologisk tilnærming, og følgende problemstilling belyses:Hvilke erfaringer har lærere med å tilrettelegge og bedre skolehverdagen for elever som viser skolevegrende atferd i tidlig skolealder?Hovedfunnene i denne studien indikerer at skolevegrende atferd gjerne kommer til uttrykk i forbindelse med overgangen mellom barnehage og skole. Det fokuseres derfor på behovet for at skolen arbeider for å tilrettelegge for en trygg overgang som forebygger utviklingen av skolevegrende atferd. Videre diskuteres det hvordan elevers tilknytningsmønster kan være av betydning for utvikling av denne atferden. Informantene i denne studien trekker frem anerkjennelse og fokus på relasjonsarbeid i arbeidet med å tilrettelegge for elever med utfordringer knyttet til skolevegrende atferd. Lærernes erfaringer i skole-hjem-samarbeidet blir også diskutert opp mot overgangen til skolen, og hvordan dette samarbeidet kan bidra til å møte elever med skolevegrende atferd på en god måte. There is little research on school refusal behaviour among students at primary school level. The subject of this qualitative study is therefore teachers' experiences with student with school refusal behaviour at an early school age, and facilitation to improve everyday school life for students from 1st through 4th grade with challenges related to this phenomenon. To investigate this, semi-structured interviews were conducted with six teachers at primary level. The study has a phenomenological approach, and the following research questions are highlighted:What experiences do teachers have in facilitating and improving everyday school life for students with school refusal behaviour at an early school age?The main findings in this study indicate that school refusal behaviour often is expressed in connection with transition between kindergarten and school. Thus, the study focuses on primary school’s work to facilitate a safe transition that prevents school refusal behaviour. Furthermore, it discusses how students’ attachment patterns may be important for the development of this behaviour. The informants in this study highlight recognition and relations in the work of facilitating for students with challenges related to school refusal behaviour. The teachers' experiences on the collaboration between school and home are also discussed in relation to transition to school, and how this collaboration can contribute to the meeting with students with school refusal behaviour in an appropriate way.