Browsing Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language deltid M2KED by Issue Date
Now showing items 1-20 of 24
-
Når læreren leser høyt for elevene i klassen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg høytlesning ved at læreren leser høyt for elevene i klassen. Det er i dag usikkert hvor mye lærere leser høyt, og hva slags holdning en som lærer har til denne praksisen. Planer og pedagogisk ... -
Bevegelsesteori for trommesettet
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg utforsket betydningen bevisstheten kan ha for innlæring av motoriske ferdigheter på trommesett sett i lys av bevegelsesteorier. Jeg har benyttet meg av autoetnografisk- og aksjonsforskning ... -
Multilingual Vocabulary Strategies; Use of Knowledge Sources and Inference Strategies by Multilingual Tamil Learners of English.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har som fokusområde tverrspråklige faktorer som fremmer tilegnelse av engelsk ordforråd hos flerspråklige talere av tamil og norsk. Tverrspråklig overføring er kjent for å spille en viktig rolle i flerspråklig ... -
Vocational English Students’ Perception of Motivation for Oral Assessment: A Self-determination Theory Analysis
(Master thesis, 2022)Målet med denne oppgaven er å undersøke hvordan yrkesfagelever oppfatter sin egen motivasjon for muntlig vurdering i engelskfaget i videregående skole i Norge. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er basert på ... -
Natur og religion i Petter Dass sin diktning. Økokritisk lesning av eldre litteratur.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven omhandler en studie av Petter Dass (1647-1707). Jeg har valgt to ulike dikt av samme forfatter for å undersøke om religion og natur har lik eller ulik betydning. Hans dikt kan dermed brukes både i norskfaget ... -
Digital danning i norskfaget - Lærerperspektiver på det digitaliserte norskfaget
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar sikte på å undersøke et utvalg læreres oppfatninger om hvordan digitaliseringen påvirker norskfaget og måten de underviser på, og dermed utvikle en forståelse av norskfagets potensial for digital danning. ... -
En studie av fakta og fiksjon i Jens Bjørneboes halvdokumentariske roman Drømmen og hjulet
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg Jens Bjørneboes Drømmen og hjulet (1964/2003), en halvdokumentarisk roman om forfatteren Ragnhild Jølsen. Boka er en faksjonstekst som jeg mener har sjangermessig tilknytning til dokumentarisk ... -
May I speak Norwegian? Language choices in two primary and two university classrooms
(Master thesis, 2022)Noreg gjev ein interessant kontekst for fleirspråkleg forsking. Medan mange studiar på bruk av fyrstespråk (L1) i andrespråklege klasserom vert gjennomførte i situasjonar der lærarar vert oppmoda til å bruke engelsk i ... -
Banjo, bygda og bedehuset: Konstruksjon av maskulinitet i "Jern & metall" og Harpesang av Levi Henriksen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er maskulinitet hos mannlige karakterer i Levi Henriksens litterære univers, og spesifikt hvordan maskulinitet konstrueres. Den tar utgangspunkt i en hypotese om at de mannlige karakterene har ... -
En kvalitativ studie av to deltagere i grunnleggende literacy gjennom et skoleår på voksenopplæringen.
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet setter jeg søkelyset på to deltageres egne erfaringer med grunnleggende norskopplæring. Formålet var å se etter fellestrekk som kan bidra til en mer nyttig og læringsfremmende opplæring. Jeg gjennomførte ... -
Feministiske og litteraturhistoriske perspektiver i Karens Jul Andrespråksdidaktikk
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie i norsk andrespråksdidaktikk. Hensikten med studien er å undersøke hvordan skjønnlitterære tekster brukes og tolkes i norskundervisningen på 10. trinn av ... -
Kan kreativitet planlegges? Undervisning som trigger for kreative prosesser
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg satt søkelyset på hvordan undervisning i musikkfaget kan bidra til at ungdomsskoleelever får utfolde seg kreativt. Samfunnet vårt har gjennomgått store endringer den siste tiden, og i møte ... -
Teaching the Untold Story: Using 'I Am Not A Number' as a Didactic Resource to Address the Legacy of Indigenous Residential Schools
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven utforsker hvordan barneboken "“I Am Not A Number”" utgitt i 2016 av Jenny Dupis og Kathy Kacer kan integreres i undervisningen på mellom- og ungdomstrinnet i norsk skole for å fremme kritisk tenkning og øke ... -
Short Back and Sides - Vocationalisation of the English Subject for Hairdressers.
(Master thesis, 2023)Kort ved øra, kort i nakken – Yrkesrettet engelsk for frisører Denne oppgaven tar for seg yrkesretting i engelskfaget i norsk videregående skole. Den omhandler FBIE-programmet og hvorvidt det som blir undervist i engelskfaget ... -
Leselyst i skolebiblioteket
(Master thesis, 2023)Sammendrag Temaet for denne oppgaven er leselyst i skolebiblioteket. Oppgaven undersøker hvilke oppfatninger fire skolebibliotekarer har om hva leselyst er, hvordan de ser på sin egen rolle i arbeidet med å stimulere til ... -
Noko vridd? En nærlesning av Jon Fosses 'Sterk vind. Eit scenisk dikt'.
(Master thesis, 2023)Sterk vind av Jon Fosse utkom i 2021 etter en lengre dramatisk pause. Jon Fosse uttalte i intervjuer at det var noe vridd med dette stykket. En tydelig forskjell er at Sterk vind har undertittelen scenisk dikt. Det har ... -
Med ord som våpen!
(Master thesis, 2023)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av utvalgte tekster fra den norske, illegale pressen i perioden 1940-1945. Den sivile motstandskampen i Norge under 2. verdenskrig var i stor grad en holdningskamp, ... -
«Jeg kan jo ikke snakke med tallerkener!» Hvordan kan samspillet mellom skolen og praksisplassen bidra til å ivareta språkutviklingen for deltakeren
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne studien har tittelen «Jeg kan jo ikke snakke med tallerkener!», og er en masteroppgave i Kultur og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Undersøkelsen er utført utfra problemstillingen: Hvordan ... -
“Cultural fusion or confusion?” An Analysis of Disney’s Evolution in Depicting Non-Western Cultures and Promoting Intercultural Competence.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker fremstillingen av «ikke-vestlige» kulturer i Disneys animasjonsfilmer Aladdin og Encanto. Den undersøker hvordan denne fremstillingen har utviklet seg som svar på kritikk av rasisme og kulturell ... -
Identitet og andrespråkslæring situert i en norsk kontekst
(Master thesis, 2024)Å lære et nytt språk er en krevende prosess der den som skal lære språket, må investere både tid og arbeid. Å lære et andrespråk kan være enda mer krevende fordi dette nødvendigvis innebærer at man i tillegg til å lære ...