Transformativ læring sett i lys av introduksjonsprogrammet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138613Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker barrierer og muligheter for transformativ læring i introduksjonsprogrammet. Oppgaven bruker refleksiv tematisk analyse av sekundærdata som metode. Funn viser at deltaker-lærer relasjonen er av stor betydning for muligheter for transformativ læring. Strukturelle barrierer mot transformativ finnes blant annet i form av sanksjoner og hindrer utvikling av et godt læringsmiljø. Transformative læring har potensial til å være en positiv del av introduksjonsprogrammet men det forutsetter blant et skifte i fokus. Oppgavens funn indikerer at det er behov for flere undersøkelser på feltet. The goal of the Norwegian Introductory Programme is to integrate immigrants into Norwegian society. This thesis investigates the obstacles to and opportunities for transformative learning within this program. Using reflexive thematic analysis as method on secondary data. Key findings show that participant-teacher interpersonal relationships greatly influence transformative learning opportunities, which support both educational and personal growth. But institutional obstacles—most notably, the application of sanctions—hinder these chances at the same time, potentially undermining the learning environment's capacity to evolve. According to the study's findings, transformative learning has a lot of potential to improve the Introductory Programme's efficacy, but these advantages depend on removing the obstacles and a change of focus. The results indicate that more investigation required