Barneskolelæreres opplevelse av inkludering som prinsipp for å skape en skole for alle elever.
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker barneskolelæreres opplevelse av inkludering som prinsipp for å skape en skole for alle elever. Formålet med studien retter fokus mot en bevisstgjøring rundt forståelsen av inkluderingsprinsippet, knyttet opp mot verdier og holdninger. Målet er å få økt kunnskap om læreres forståelse og hvordan de legger til rette for en inkluderende opplæring med fokus på muligheter og utfordringer de møter i sitt arbeid.
I henhold til overordnede del i lærerplanen har skolen både et danningsoppdrag og et utdanningsoppdrag, og disse er gjensidig avhengig av hverandre (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 13). Grunnopplæringen i skolen anses for å være en livslangdanningsprosess og et av de mest sentrale verdiene i norsk skole dreier seg om prinsippet om et inkluderende læringsmiljø, der skolen har rom for alle. Inkludering, likeverd og tilpasset opplæring er bærende prinsipper i den norske skole (Hølland, 2021, s. 10).
Med bakgrunn i dette lyder masterprosjektets problemstilling som følger:
«Hva er barneskolelæreres opplevelse av inkludering som prinsipp for å skape en skole for alle elever?»
Studien har en kvalitativ tilnærming og det empiriske datamaterialet bygger på 6 semistrukturerte intervjuer av barneskolelærere i fra ulike skoler og kommuner i Norge. Lærerne i studien har ulik kunnskapsbakgrunn i form av hvilket trinn de jobber på, utdanningsbakgrunn og erfaring i skolen.
Studien har gitt interessante funn, der det trekkes frem ulike meningsbærende elementer som anses som viktige for å skape en inkluderende skole for alle. Inkluderingsbegrepet beskrives som komplekst og sammensatt og må ses i lys av den faglig/kulturelle, sosiale og organisatoriske dimensjonen. Funnene vektlegger fellesskap, deltakelse, medvirkning og utbytte som viktige elementer. Videre viser funn i studien at inkludering er en kontinuerlig prosess der kjerneelementene i begrepet og lærerens praksis er avgjørende for om skolen lykkes. Et interessant funn peker på at lærere som tilrettelegger undervisningen hvor mangfoldet ses på som en ressurs og inkluderer elevene i læringsprosessen, vil lykkes med å få frem elevenes fulle potensial. Det essensielle vil dermed være å sikre en opplæring som er inkluderende i den vide forstanden. This master's thesis in adapted education investigates primary school teachers' experiences of inclusion as a principle for creating a school for all pupils. The purpose of the study is to raise awareness of the understanding of the principle of inclusion, related to values and attitudes. The purpose is to gain increased knowledge about teachers' understanding and how they facilitate inclusive education, focusing on the opportunities and challenges they encounter at their work.
According to the curriculum, schools have both an educational and self-development mission, and these are mutually dependent (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 13). Primary school education is considered to be a lifelong learning process. The most central value in the Norwegian school system revolves around the principle of an inclusive learning environment, where the school accommodates everyone (Hølland, 2021, s. 10).
Based on this, the research question of the master's thesis is following:
"Primary school teachers' experience of inclusion as a principle to create a school for all pupils?"
The study has a qualitative approach, and the empirical data is based on 6 semi-structured interviews with primary school teachers from various schools and municipalities in Norway. The teachers in the study have different backgrounds in terms of the grade they teach, educational background, and experience in the school system.
The study has uncovered interesting findings, highlighting various meaningful elements considered important for creating an inclusive school for all. The concept of inclusion is described as complex, multifaceted and must be seen considering academic/cultural, social, and organizational dimension. The findings emphasize community, participation, involvement, and benefits as important elements. Furthermore, the findings in the study indicate that inclusion is a continuous process where the core elements of the concept and the teacher's practices are crucial for the success of the school. An interesting finding suggests that teachers who adapt their teaching skills where diversity is seen as a resource and involve pupils in the learning process will succeed in bringing out pupils full potential. Therefore, the essential aspect is to ensure education that is inclusive in the broad sense.