Hvordan er kompetansebegrepet konstruert i skolens policydokumenter, og hvilke utfordringer og muligheter oppstår for lærere med et sosialt rettferdighetsperspektiv, i møte med disse konstruksjonene?" En WPR -analyse av NOU 2015:8 - "Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser
Abstract
SammendragMasteroppgavens tittel og problemstilling – «Hvordan er kompetansebegrepet konstruert i skolens policydokumenter, og hvilke utfordringer og muligheter oppstår for lærere med sosialt rettferdighetsperspektiv, i møte med disse konstruksjonene?» - tar utgangspunkt i en WPR -analyse av NOU 2015:8 – «Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser.» Gjennom masterproblemstillingen og WPR -metodens 6 forskningsspørsmål, har jeg studert hva som ligger i og bak behovet for å fornye fag og kompetanser, og hvilke påvirkninger disse kompetansekonstruksjonene har for lærernes praksis innenfor skolen i dag. Det sosiale rettferdighetsperspektivet tar utgangspunkt i de etiske verdiene som ligger til grunn innenfor lærerprofesjonen. Lærerperspektivet er favnet bredt -og inkluderer også karriereveiledere, faglærere, pedagoger og andre som har en pedagogisk forankring til skoleinstitusjonen. Analysen har et kritisk blikk på myndighetenes påvirkning av skolens innhold og lærernes profesjonsutøvelse. Gjennom funnene i analysen viser jeg hvordan NOU 2015:8 bringer både utfordringer, men også muligheter for lærere som utøver sin profesjon i dagens skole -Norge. SummaryThis master thesis title and problem statement – «How is the concept of competence constructed in the school´s policy documents, and what challenges and opportunities arise for teaches with a social justice perspective, in the face of these constructions?» - is based on a WPR -analyses of NOU 2015:8 – «Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser.». Through the master`s problem statement and the WPR -method`s 6 reseach questions, I have studied what lies in and behind the need to renew subjects and competences, and what influences these competence constructions have on teachers` practice within schools today. The social perspective is based on the ethical values underlying the teaching profession. The teacher`s perspective is broadly embraced -and also includes career counsellors, subject teachers, pedagogues and others who have a pedagogical connection to the school institution. The analysis takes a critical look at the authorities` influence on the school`s content and the teachers` professional practice. Through the findings in the analysis, I show how NOU 2015:8 brings both challenges, but also opportunities for teachers who practice their profession in todays school in Norway.