Hvordan kan arbeidsgiver bidra til økt jobbnærvær?
Description
Full text not available
Abstract
Temaet for denne mastergradsoppgaven er jobbnærvær. Jeg har gjort undersøkelser i en kommune på Østlandet som begynte sitt arbeid med nærvær med «IA-ledelse 2.0», et prosjekt som var initiert av KS og NAV. Etter å ha benyttet verktøyene i fra prosjektet i noen år gikk prosjektfasen over til å bli en del av kommunens strategi. Mitt formål med denne oppgaven har blant annet vært å undersøke hvordan akkurat denne kommunen har arbeidet med verktøyene, og hvilken betydning lederstøtte har hatt i prosessen.
Jeg har valgt å gjennomføre en kvalitativ studie med en blanding av hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming. Gjennom intervjuer med 7 respondenter har jeg prøvd å avdekke hvordan de ansatte har opplevd arbeidet med jobbnærvær, hvordan ledere benytter verktøyene de har tilgjengelig, hvordan lederstøtte har implementert verktøyene. Jeg har også prøvd å finne ut om lederstøtten har vært en viktig brikke for at lederne benytter verktøyet, og om de synes det har vært vellykket. Jeg kommer til å ha ett organisatorisk perspektiv på studien min, teoriene jeg benytter meg av har jeg funnet i forskningen i NED- prosjektet. For å besvare problemstillingen min har jeg utviklet fire forskningsspørsmål.
Resultatene av undersøkelsen min viser at kommunen har høyt fokus på HMS arbeid, og at lederne benytter verktøyene som ligger der i sitt daglige virke. Medarbeiderne er derimot ikke like bevisste på HMS arbeidet, men funnene tyder på at det er fordi det ligger som en taus kunnskap hos dem, og at de ikke vet alt HMS innebærer. Resultatene viser og at det er ett tett samarbeid mellom ledere og HR, noe som oppfattes som positivt i fra alle parter. The topic of this master's thesis is job presence. I have done research in a municipality in Eastern Norway that began its work with presence with "IA management 2.0", a project that was initiated by KS and NAV. After using the tools from the project for a few years, the project phase became part of the municipality's strategy. My purpose with this thesis has been, among other things, to investigate how this particular municipality has worked with the tools, and what significance management support has had in the process.
I have chosen to conduct a qualitative study with a mix of hermeneutic and phenomenological approaches. Through interviews with 7 respondents, I have tried to uncover how the employees have experienced the work with work presence, how managers have used the tools they have had at their disposal, and how management support has implemented the tools. I have also tried to find out if the management support has been an important tool for the managers to use, and if they think it has been successful. I will have an organizational perspective on my study. The theories I have used, have been found in the research in the NED project. To answer my research question, I have developed four research questions.
The results of my survey show that the municipality has a high focus on HSE work, and that the managers use the tools that are there in their daily work. The employees, on the other hand, are not as aware of HSE work, but the findings indicate that this is because there is a lack of knowledge among them, and that they do not know everything HSE entails. The results also show that there is a close collaboration between managers and HR, which is perceived as positive by all parties.