Samarbeid om overgangen mellom barnehagen og skole og lekens plass i L97 og LK20
Description
Full text not available
Abstract
Hensikten med denne masteroppgaven er å finne svar på følgende problemstillinger:Artikkel 1: Hvordan opplever barnehagestyrer og rektor samarbeidet om overgangen mellom barnehage og skole?Artikkel 2: Hvordan kommer lek til uttrykk i L97 og LK20 i overordnet del, norsk og matte for 1.-4.trinn?Som Stortingsmelding 41 (Meld. St. 41 (2008-2009)) – Kvalitet i barnehagen skriver at om samarbeidet skal lykkes, må overgangsarbeidet være nedfelt i kulturen og strategien til barnehagen og skolen (s. 82). I den forbindelsen er det viktig at barnehagestyrer og rektor får til et samarbeid slik at overgangen blir en god opplevelse for barnet.
I L97 og LK20, skulle skolen kombinere barnehage- og skoletradisjoner, slik at det første skoleåret skulle være et forlenget år av barnehagen (Det kongelige kirke-, utdannings- og forskningsdepartement, 1996, s. 73). Motsetning til utdanningsdirektoratet trekker inn: "Opplæringen må ta utgangspunkt i barnas ståsted, og læreren skal stimulere til lærelyst. Trivsel, trygghet, lek, sosial og faglig læring og utvikling er deler av en sammenhengende helhet for de yngste"(Utdanningsdirektoratet, 2020).
Oppgaven er bygget opp med to artikler og en innledende kappe. Den første artikkelen er en kvalitativ undersøkelse med semistrukturert intervju av to rektorer og en barnehagestyrer om hvordan deres opplevelse av hvordan samarbeide mellom barnehagen og skolen er. Den andre artikkelen er en innholdsanalyse med en kvantitativ og en kvalitativ inngang av Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97) og Læreplanen for kunnskapsløftet 2020 (LK20). Funn fra intervjuet med to rektorer og en barnehagestyrer, fra dokumentanalysen og den summative analysen og relevant teori på området, er entydige. Hovedkonklusjonen er at rektor og barnehagestyrer er helt sentrale i å få til et godt samarbeid slik at overgangen fra barnehagen til skolen blir en god opplevelse for alle barn. Barnehagestyrer, og rektor må arbeide sammen målrettet og systematisk over tid for å få til et godt samarbeid. Når barna starter i førsteklasse, så er det viktig at skolen viderefører arbeidet som har begynt i barnehagen, gir informasjon rundt barna som er fra barnehagen og at de ser hvor viktig lek er for barn. Skolen må se hvor barna er her og nå. Som Lillejord et al., (2018) skriver at pedagogene må tenke nytt og ikke ofte bruke det gamle kjente undervisningsformene som er ofte lærerdominerte (s. 14). The purpose of this master's thesis is to find answers to the following questions:Article 1: How do kindergarten directors and principals experience the collaboration regarding the transition between kindergarten and school?Article 2: How is play expressed in L97 and LK20 in the overarching part, Norwegian, and mathematics for grades 1 to 4?As stated in the “Stortingsmelding” 41 (Report No. 41 (2008-2009)) - Quality in Kindergarten, successful collaboration requires that transition work be embedded in the culture and strategy of both the kindergarten and the school (p. 82). In this context, it is important that kindergarten directors and principals collaborate to ensure that the transition is a positive experience for the child.In L97 and LK20, schools were expected to combine kindergarten and school traditions, making the first year of school an extension of kindergarten (Ministry of Church, Education, and Research, 1996, p. 73). In contrast, the Norwegian Directorate for Education and Training emphasizes: "Education must be based on the children's starting point, and the teacher should stimulate eagerness to learn. Well-being, safety, play, social and academic learning and development are parts of a coherent whole for the youngest" (Norwegian Directorate for Education and Training, 2020).The thesis is structured with two articles and an introductory chapter. The first article is a qualitative study with semi-structured interviews of two principals and one kindergarten director about their experiences with collaboration between the kindergarten and the school. The second article is a content analysis with both quantitative and qualitative approaches to the Curriculum for the 10-year compulsory school (L97) and the Curriculum for Knowledge Promotion 2020 (LK20).Findings from the interviews with two principals and a kindergarten director, from the document analysis, and the summative analysis, along with relevant theory in the field, are consistent. The main conclusion is that the principal and the kindergarten director are crucial in achieving successful collaboration so that the transition from kindergarten to school is a positive experience for all children. Kindergarten directors and principals must work together purposefully and systematically over time to achieve successful collaboration. When children start first grade, it is important that the school continues the work that has begun in kindergarten, provides information about the children who come from kindergarten, and acknowledges the importance of play for children. The school must see where the children are here and now. As Lillejord et al., (2018) write, educators must think innovatively and not often rely on traditional teaching methods that are often teacher-dominated (p. 14).