En spørreskjemaundersøkelse om ungdoms kunnskap og erfaringer knyttet til ulovlige rusmidler, og rusforebyggende arbeid
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn: Vi ønsket å trekke frem tema rus og ungdom da det har vært et sentralt tema både i nyhetsbildet og offentlige medier de siste årene. Vi opplevde at forebyggende arbeid knyttet til rus og ungdom var et tema som var viktig for å se hvorvidt rusutfordringene som vises i nyhetsbildet stemmer overens med virkeligheten blant ungdom. Det var viktig for oss å få frem ungdommens egne tanker, erfaringer og kunnskap i studien. Vi ville ha fokus på hva ungdom vet, og hva de erfarer knyttet til ulovlige rusmidler og rusforebyggende arbeid.
Teoretisk utgangspunkt: Teorien som ligger til grunn for studien er rus, rusens historie og hvilke konsekvenser rus kan ha. Videre har vi lagt vekt på teori om ungdom i dag, hvilke faktorer som er viktige for ungdom og identitet i tenåringsårene. Rus er i seg selv en risiko, og det var derfor innlysende å se på risiko og beskyttelsesfaktorer som kan påvirke ungdom i dag. Det var viktig å belyse forebygging på generelt grunnlag, men trekke rusforebygging inn som det sentrale temaet for oppgaven. Hvordan forebygge rus, hva fungerer og hva fungerer ikke? Hvilke arenaer er sentrale for rusforebyggende arbeid for unge, hva finnes der ute og hvordan fungerer disse?
Metode: Vi har valgt å bruke en kvantitativ metode med en digital forskningsmetode - spørreskjemaundersøkelse. Vi etablerte vårt utvalg ved hjelp av en tverrsnittsundersøkelse og klyngeutvelgelse blant ungdomsskoler og videregående skoler på Østlandet. Utvalget er ungdom fra 12-19 år. Vår studie fikk totalt 494 deltakere.
Funn: Funnene delte vi i tre kategorier. Den første kategorien omhandler informasjon og kunnskap ungdom har om ulovlige rusmidler og rusforebygging. Kategori to handler om ungdommens egne erfaringer både i henhold til ulovlige rusmidler, men også rusforebyggende arbeid. Den siste kategorien tar for seg arenaer som utfører rusforebyggende arbeid som er viktige for ungdommene.
Konklusjon: Oppgaven konkluderes med at ungdom vet mye om rus, de kjenner til flere stoffer og har fått informasjon om dem. Vår studie viser at den eldste aldersgruppen på 16-19 år vet mest og har mest erfaringer. De fleste ungdommene svarer at de ikke vet om det ville vært vanskelig å få tak i ulovlige rusmidler, eller om det ville oppstått konsekvenser dersom de sier nei til å prøve rus. Skolen er den viktigste arenaen ungdom får informasjon fra, sosiale medier og foreldre kommer etter. Ungdom ønsker seg mer informasjon om rusmidler. Ungdom i denne studien har minimalt med erfaringer med rusforebyggende arbeid. Kunnskapen om og erfaringen med rusmidler er større enn kunnskapen om rusforebygging. Studien kan konkluderes med at ungdom har noen av verktøyene for å unngå risikofaktorene, men mangler også noen. Abstract
Background: We wanted to highlight the topic of illegal drugs and young people as it has been a central theme both in the news and public media in recent years. We found that preventive work related to drugs and young people is a topic that’s important to investigate, including how accurate the news is reporting on this topic. It was important for us to bring out the young people's own thoughts, experiences and knowledge in this study. We wanted to focus on what young people know and what they experience in relation to illegal drugs and drug prevention work.
Theoretical basis: The underlying basis of our study is illegal drugs, its history and the consequences drugs can have. Furthermore, we have emphasized the focus on youth today, including which factors are important for them and identity in the teenage years. Drugs is a risk itself, and it was therefore natural to look at risks and protective factors associated with young people taking drugs. It was important to shed a light on prevention in general, but we focused on drug prevention for young people as the central theme of the thesis. How can addiction be prevented, and what works, and what doesn't? Which areas are central to drug prevention work for young people, and how do these areas work?
Method: We have chosen to use a quantitative method with a digital research method; namely a questionnaire survey. We established our selection using a cross-sectional survey and cluster selection among secondary and upper secondary schools in Eastern Norway. The selection consists of young people aged 12-19. Our study had a total of 494 participants.
Findings: We divided the findings into three categories. The first category deals with the information and knowledge young people have about illegal drugs and drug prevention. Category two is about the young people's own experiences both in terms of illegal drugs, and the prevention work. The last category deals with areas that focuses on drug prevention work for young people specifically.
Conclusion: The study concludes that young people know a lot about drugs, they know about several substances and have received information about them. The oldest group aged 16-19 know the most and have the most experience. Most young people do not know whether it would be difficult to obtain illegal drugs, or whether there would be consequences if they say no to trying drugs. The school is the most important arena which young people get information from, social media and parents follow. Young people want more information about drugs. Young people in this study have minimal experience of drug prevention work. Knowledge and experience about drugs is bigger than knowledge about drug prevention. This study can conclude that young people have some of the tools to avoid the risk factors of drugs, but lack some.