Fantasy literature as a tool for challenging patriarchal gender norms by fostering critical literacy
Description
Full text not available
Abstract
Denne master oppgaven utforsker de ulike måtene lærere kan jobbe med engelsk fantasy-litteratur på videregående skoler for å fremme feministiske perspektiver gjennom «Critical literacy». Jeg har derfor gjennomført en litterær analyse av Shadow & Bone, Six of Crows og Now She is Witch for å samle materiale relatert til kjønn, kvinner og feminisme, som presenteres i analyse delen av denne oppgaven. Det teoretiske rammeverket presenterer sentrale begreper fra fantasy teori, kjønnsteori og «Critical literacy» teori, som etablerer grunnlaget for diskusjonen. Fantasy teorien gir innsikt i hvordan fantasy forsterker kjønnsroller, men også undergraver dem, noe som støtter argumentet om at fantasy kan inkluderes i klasserommet for å belyse sosiale problemer relatert til kjønn. Kjønnsteorien gir forståelse av kjønn som en sosial konstruksjon, og hvordan ens kjønn kan forme ens menneskelige erfaring. For å binde alt dette sammen, gir «critical literacy» en forståelse av hvordan visse ferdigheter kan hjelpe elever til å utfordre dominerende makthierarkier på en måte som fører til positiv sosial handling.Gjennom en grundig diskusjon av ulike tilnærminger til undervisning av fantasy litteratur, argumenterer jeg for at lærere kan jobbe med fantasy litteratur i klasserommet ved å anvende metoder som er basert på «critical literacy» teori. Disse metodene fokuserer på sosiale interaksjoner mellom elevene, noe som fremmer demokratiske verdier når elevene diskuterer viktige temaer som kjønnsroller sammen. Arbeidet med fantasy litteratur gjennom en feministisk linse gir en dypere forståelse av kjønnsulikhet i samfunnet, og pedagoger bør derfor benytte seg av fantasy litteratur for å styrke elever til å bli kritiske lesere og reflekterte borgere. This thesis explores the different ways teachers can work with English fantasy literature in upper secondary schools to promote feminist perspectives through critical literacy. I have therefore conducted a literary analysis of Shadow & Bone, Six of Crows, and Now She is Witch to gather material related to gender, women, and feminism, which is presented in the analysis section of this thesis. The theoretical framework presents key concepts from fantasy theory, gender theory, and critical literacy theory, which establishes the foundation on which the discussion is built. Fantasy theory offers insight into how the fantasy genre reinforces gender roles and also subverts them, thus, supporting the argument that fantasy can be incorporated in the classroom to highlight issues of gender. Gender theory provides an understanding of gender as a social construction, and how one’s gender can ultimately shape their human experience. To tie all this together, critical literacy theory provides an understanding of the way that certain skills can help students question dominant power structures in a way that leads to social action. Through a thorough discussion of various approaches to teaching fantasy, I argue that teachers can incorporate fantasy literature in the classroom by applying methods that are based on critical literacy theory. These methods focus on social interaction between the students, which promotes democratic values when students discuss important topics such as gender issues together. Ultimately, working with fantasy literature through a feminist lens cultivates a deeper understanding of gender inequality in society, and educators should therefore take advantage of fantasy literature to empower students to become critical readers and reflected citizens.