Den firbente vennens betydning i skolen
Abstract
Sammendrag
Formålet med oppgaven er å belyse hvordan dyreassisterte intervensjoner med hund kan bidra til en bedre skolehverdag for barn og unge som har det vanskelig emosjonelt og sosialt på skolen. Oppgaven tar utgangspunkt i hundeførernes viktige perspektiv på hvordan bruk av hund i skolen fungerer og hvordan hunden kan bidra. Dyreassisterte intervensjoner (DAI) er målrettede og strukturerte intervensjoner som inkluderer dyr i helse-, undervisnings- og omsorgstjenester med formål om terapeutisk utbytte for mennesker.
Problemstillingen i oppgaven er derfor: Hvordan bruker hundeførerne dyreassisterte intervensjoner med hund i skolen og hvordan opplever de at hunden kan ha betydning for elever med sosiale og emosjonelle vansker?
Det er benyttet kvalitativ metode ved hjelp av semistrukturerte intervjuer for å finne svar på problemstillingen. Ti hundeførere ble intervjuet hvorav alle hadde erfaring med bruk av hund i skolen. Åtte av ti hadde utdanning innenfor dyreassisterte intervensjoner. Hundeførerne arbeidet på ulike skoler i Norge og én i Danmark. De hadde alle ulike arbeidshverdager, men likevel var det mange likhetstrekk i intervjuene og deres erfaringer.
Resultatene viser at flere hundeførere brukte begrepet det felles tredje. Informantene beskriver at hunden blir et felles tredje som ingen egentlig har noe spesielt eierskap til. Det felles tredje forklarer fokuset barnet får på hunden og at hunden er med på å fange barnets interesse. Via det felles tredje kan hunden bidra til å bygge raskere relasjoner mellom voksne og barn, å bygge relasjoner barn imellom, at barn opplever mestring, at barn viser empati ovenfor hunden, at barn kan vise forståelse for andre gjennom speiling på hunden og at barn får ubetinget kjærlighet og nærhet. Hunden kan være med på å luke bort utenforskapet på den sosiale arenaen på skolen og bidra til et bedre klassemiljø. Studien har vist at hundeføreren har en viktig rolle for bruk av hund i skolen. Måten de benytter hunden på i arbeidet med eleven skaper den positive endringen som skjer i barnets liv.
Et annet viktig funn i undersøkelsen, var hvordan hunden brukes i forhold til skolevegring. I mediebildet i dag presenteres store overskrifter over et stadig økende samfunnsproblem av elever som ikke kommer seg på skolen. Vi har funnet lite forskning på bruk av hund og skolevegring, men erfaringene våre informanter deler er utelukkende positive.
Med dette sagt, poengteres det at hund ikke nødvendigvis er riktig tiltak for alle elever og skal derfor ikke romantiseres i denne studien. Det legges vekt på nytteverdien, samtidig som det belyses noen sider om hvorfor bruk av hund ikke alltid vil fungere, og hva som kan gå galt. Abstract
The purpose of the assignment is to enlighten how animal-assisted interventions with dogs can contribute to an improved every day school life for children and youth facing emotional and social difficulties at school. This assignment is centered on the important perspectives of dog handlers in regards to how the use of dogs in schools work and how the dog can contribute. Animal-assisted interventions (AAI) are targeted and structured interventions that include animals within health, education and care services with the purpose of therapeutic benefit to humans.
The research question for this assignment is as follows: How do dog handlers use animal-assisted interventions with dogs in schools and what are their perceptions on its impact on students with social and emotional difficulties?
A qualitative method using semi-structured interviews was utilized in order to answer our research question. Ten dog handlers were interviewed, all of whom had experience with the use of dogs in schools. 8 out of 10 had an education within animal-assisted interventions. The dog handlers worked at different schools in Norway and one in Denmark. They all had different set ups for their work days, yet there were many similarities in their interviews and experiences.
The results show that several dog handlers use the term “the common third”. The informants describe that the dog becomes a common third which no one really has any particular ownership of. The common third explains the focus that the child awards the dog and that the dog is actively catching the child`s interrest. Through the common third, the dog can expedite the building of relationships between adults and children, relationships between children, and help children experience mastery, show empathy towards the dog, show understanding for others through mirroring the dog and receive unconditional love and closeness. The dog can help weed out the feeling of being an outsider in the social arena at school and contribute to a better class environment. The study have shown that the dog handler has an important role in the use of dogs in schools. The way they utilize the dog in their work with the student creates the positive change that happens in the childs life.
One of the key findings of our study, was how the dog is utilized in relation to school refusal. In meanstream media today, we are shown big headlines about a steadily increasing societal issue in which students don’t show up at school. We have found little reasearch on the use of dogs in relation to school refusal, but the experiences our informants share are exclusively positive.
With this being said, it is pointed out that dogs are not necessarily the right measure for all students and will therefore not be romanticized in this study. We emphasize the benefits, while also highlighting some aspects of why the use og dogs might not always be benefitial and what could go wrong.