Læreren og miljøterapeutens tverrfaglige samarbeid om elevenes psykososiale læringsmiljø
Abstract
Denne studien har til hensikt å bidra til kunnskap om det tverrfaglige samarbeidet mellom lærer og miljøterapeut. Målet for det tverrfaglige samarbeidet er et trygt og godt læringsmiljø for elever på ungdomstrinnet. Undersøkelsen har et kvalitativ forskningsdesign med bruk av fokusgruppeintervjuer med inklusjonskriterier om at det måtte delta minst en lærer og en miljøterapeut. Det er tre ungdomsskoler som er representert i de kvalitative fokusgruppeintervjuene. Skolene er av ulik størrelse, mellom 200-600 elever. For å undersøke det tverrfaglige samarbeidet har jeg valgt følgende problemstilling i prosjektet: Hvordan samarbeider lærer og miljøterapeuter om det psykososiale læringsmiljøet i skolen?Datamaterialet diskuteres opp mot tidligere forskning på tverrfaglig samarbeid, strategier i arbeidet med det psykososiale læringsmiljøet og teoretiske perspektiver om tverrfaglig samarbeid og profesjon-/rolle teori.Studiens hovedfunn viser at informantene i skolene ikke sitter med erfaring om utfordrende samarbeid, tross informantenes opplevelse av manglende rolleavklaring. Andre funn støtter tidligere forskning i hva som fremmer og hemmer et tverrfaglig samarbeid. Funn som handler om informantenes samarbeidspraksis, viser at skolenes praksis har mange fellesnevnere med forskningen på strategier i arbeidet med læringsmiljøet.
Nøkkelord: miljøterapeut, lærer, tverrfaglig samarbeid, psykososialt læringsmiljø, profesjonskamp og rolleavklaring This study’s intention is to contribute to knowledge about the interdisciplinary collaboration between teacher and school social worker. The goal of the interdisciplinary collaboration is a safe and supportive learning environment for pupils in lower secondary school. The examination has a qualitative research design with the use of focus group interviews with inclusion criteria that at least one teacher and one school social worker had to participate. There are three lower secondary schools represented in the focus group interviews. The schools differ in size, between 200-600 pupils. To examine the interdisciplinary collaboration, I have chosen the following thesis question in my project: How does the teacher and the school social workers collaborate when it comes to the school’s psychosocial learning environment?The data material is discussed in consideration of earlier research on interdisciplinary collaboration, strategies concerning work on psychosocial learning environment and theoretical perspectives on interdisciplinary collaboration and profession-/role theory. The study’s main findings shows that the informants (from the schools) do not have any experience with challenging collaboration, despite the lack of clarification concerning roles. Other findings support earlier research concerning what promotes and inhibits an interdisciplinary collaboration. Findings that involve the informants’ collaborative practices, shows that the schools' practice has many common denominators with the research on strategies in the work with the learning environment. Key words: social worker, teacher, interdisciplinary collaboration, psychosocial learning environment, professional struggle and role clarification.