Språk og implikasjoner for miljøterapeutisk arbeid: En kritisk diskursanalyse av Omsorg- og endringsmodellen
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker språket og diskurser i den faglige beskrivelsen av Omsorgs- og endringsmodellen (OEM). Med utgangspunkt i forskning som sier noe om at barn i barnevernet har dårligere psykisk helse enn barn i generell befolkning, undersøker oppgaven OEMs målsetting om å forbedre livene til ungdom på barnevernsinstitusjoner. Ved å benytte kritisk diskursanalyse som teoretisk rammeverk, utforskes maktanalyser og dekonstruksjon av utvalgt tekst. Oppgaven bygger på et sosialkonstruktivistisk perspektiv som ser på hvordan språk og diskurser påvirker samfunnet. De mest aktive diskursene på barnevernsfeltet inkluderes som en del av en diskursorden som bidrar til en grundig forståelse av den konteksten OEM opererer i. Metoden for analyse er basert på Faircloughs modell, med fokus på nærlesing og elementer fra dekonstruksjon av utvalgte tekstelementer fra OEMs faglige beskrivelse. Hovedfunnene indikerer en dominerende individualistisk tilnærming i språket om OEM, i tråd med moderne eksisterende forskning og litteratur på barnevernsfeltet. Likevel åpner teksten opp for alternative stemmer og årsaksforklaringer, med sin biososiale teori. Videre viser analysen en tydelig tilstedeværelse av en anerkjennelsesdiskurs og en atferdsanalytisk diskurs. Til tross for at teksten fremmer en lik vekting av aksept og endring, peker analysen imidlertid på at endringsfokuset likevel veier tyngst. Drøftingen utforsker videre hvordan språket i OEM kan påvirke hvordan miljøterapeuter forstår og jobber med ungdom på barnevernsinstitusjon. Sammenfattet viser analysen hvordan språket og diskurser i OEM kan speile og påvirke praksisen i barnevernsfeltet, med implikasjoner for omsorg for ungdom på institusjoner. This master thesis explores the language and discourses in the academic description of «Omsorg- og endringsmodellen» (OEM). Based on research that says something about children in child welfare institutions having poorer mental health than children in the general population, the thesis examines OEM's objective to improve the lives of young people in child welfare institutions. By using critical discourse analysis as a theoretical framework, selected texts are explored. The assignment is based on a social constructivist perspective that looks at how language and discourses affect society. The most active discourses in the field of social work are included as part of a discourse order that contributes to a thorough understanding of the context OEM operates in. The method of analysis is based on Fairclough's model, with a focus on close reading and elements from deconstruction of selected text elements from OEM's professional description .The main findings indicate a dominant individualistic approach in the language of OEM, in line with contemporary existing research and literature in the field of child protection and social work. Nevertheless, the text opens up alternative voices and causal explanations, with the models biosocial theory. Furthermore, the analysis shows a clear presence of a acknowledgement discourse and a behavioral analysis discourse. Despite the fact that the text promotes an equal weighting of acceptance and change, the analysis points, however, to the fact that the focus on change still weighs the heaviest. The discussion further explores how the language in OEM can influence how therapists understand and work with young people in child welfare institutions. In summary, the analysis shows how the language and discourses in OEM can mirror and influence practice in the child protection field, with implications for care for young people in child welfare institutions.