Oppression and Black American Identity in Angie Thomas’s The Hate U Give
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven sitt overordnede mål er å demonstrere hvordan The Hate U Give avslører undertrykkelse av den svarte amerikanske identiteten i de Forente Stater. Gjennom ulike temaer avduker romanen hvordan hoved karakteren og mennesker med lik etnisk bakgrunn som hoved karakteren blir utsatt for rasisme og rasediskriminering fra det amerikanske samfunnet som domineres av hvit identitet.
Denne masteroppgaven fokuserer på temaene delt identitet, politivold, og den svarte amerikanske spiralen for å diskutere undertrykkelsen av svart identitet i romanen og i de virkelige Forente Stater. Delt identitet fremstilles som et verktøy for å beskytte hvordan hovedpersonen blir oppfattet av det hvite samfunnet, hvor hun tar avstand fra de stereotypene som hun knyttes til av det hvite samfunnet. Dette fører til at hovedpersonen distanserer seg fra sin kulturarv. Politivold brukes til å avsløre hvordan stereotypier er integrert i de Forente Stater, hvor politiet agerer på stereotypene fremfor grunn og bevis. Til slutt har stereotypiene ført til den svarte amerikanske spiralen, hvor svarte mennesker i de Forente Stater får mindre ressurser til utdanning i svart dominerte skoledistrikt, som fører til dårligere muligheter til å ta høyere utdanning, som fører til at de senere blir nedprioritert på arbeidsmarkedet. I klasserommet kan disse temaene brukes til å utvikle interkulturell kompetanse, hvor bokprosjektet vil gi muligheter for dybdelæring av amerikansk politikk og sosiale strukturer, samt historien til svarte amerikanere. This thesis’s overall aim is to demonstrate how The Hate U Give exposes the oppression of the Black American identity in the United States. Through Different topics, the novel reveals how the main character and people who share her ethnic heritage are subjected to racism and racial discrimination from the white-over-color dominated society and the governing system of the United States of America.
This thesis is focused on the topics of dual identity, police violence, and the Black American spiral to discuss the oppression of Black American identity in the novel, which can be analyzed as a fictional reconstruction of these issues in real-life America. Dual identity is portrayed as a tool to protect the main character's image, where she distances herself from the stereotypical view white people have of Black Americans, leading to a distancing between the main character and her cultural heritage. Police brutality is used to expose how stereotypes are embedded in a way that makes the country unsafe for Black Americans because the police act on the stereotype rather than reason and evidence. Lastly, the stereotypes have led to the Black American spiral, where black people suffer from bad education because of the stereotypical distribution of resources between school districts, which leads to fewer opportunities for higher education, and further being deprioritized in the job market. In the classroom, these topics can be used to develop intercultural competence, where the project would provide an in-depth examination of American politics and social structures, as well as Black American history.