Use of First Language in Foreign Language Teaching
Abstract
Motivasjonsprinsippet bak denne oppgaven er å vise at lærere opererer på ulike måter i klasserommet med tanke på valg av språk i fremmedspråks undervisning, og i tillegg gi eksempler på metoder som kan brukes for å lære bort fremmedspråk. Denne oppgaven har som mål å undersøke læreres tanker, tilnærminger og tro rundt bruk av førstespråk og målspråk i fremmedspråks undervisning. Denne oppgaven har også som mål å finne fremgangsmåter som kan brukes for å motivere elever til å bruke målspråket i fremmedspråks undervisning. I denne forskningen er det gjennomført intervjuer av tre lærer som underviser engelsk i 2., 3. eller 4. klasse. Funnene i denne forskningen viser at det varierer individuelt hvor mye lærere bruker målspråket og førstespråket i fremmedspråks undervisning. Funnene i denne studien viser også at lærere ikke åpenlyst ville kommentert på elevenes bruk av sitt førstespråk, men heller fokusert på å veilede elevene til å bruke målspråket. Funnene tyder også på at lærere gjør tilpasninger til hver enkelt elev i sin språkbruk, og at det er individuelt hvor mye målspråk læreren forventer av hver elev, Intervjuobjektene som deltok i denne studien foreslo flere metoder som kan brukes for å øke motivasjonen blant elever i språklæring. Noen av disse forslagene indikerer at læreren heller vil fokusere på å gi eleven mestringsfølelse og glede ved språklæring istedenfor å fokusere på læringsutbytte i spesifikke situasjoner. The motivational principle behind this thesis is to show that teachers operate differently in the classroom with regard to which language they use in the classroom during foreign language teaching, and in addition provide examples of methods that can be used to approach foreign language learning. This thesis aims to find teachers' thoughts, approaches, and beliefs surrounding the use of first language and target language in foreign language learning. This thesis also aims to find approaches that can be used to motivate pupils to use the target language in foreign language learning sessions. In this research interviews were conducted with three teachers who teach English in 2nd, 3rd or 4th grade. The research findings show that how much teachers uses the target language and the first language in language teaching varies from teacher to teacher. The findings of this research also show that teachers would not openly comment to pupils on their use of their first language, but rather focus on guiding the pupils to use the target language. The findings also show that teachers make adaptions to each individual pupil in their use of language, and that it is individual in how much target language use the teacher expects of each pupil. The interviewees who participated in this study suggested multiple methods that can be used to increase motivation among pupils in language learning. Some of these suggestions indicate that the teacher would rather focus on giving the pupil a sense of mastery and joy in language learning rather than focus on the learning outcome in specific situations.