Hvordan kan forskning på lokalmat fra et tjenestedesignperspektiv bidra til forståelse av retrovasjon? - Maihaugen som senter for lokalmat
Abstract
Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan bruken av retrovasjon fra et tjenestedesignsperspektiv kan bidra til å fremme matkultur og tradisjon på en innovativ måte, med Maihaugen som et senter for matkultur. Mer spesifikt har jeg undersøkt hvordan Maihaugen kan fungere som et senter for lokal- og tradisjonell matkultur. Bakgrunnen for temaet er regjeringens mål om at Norge skal bli en matnasjon innen 2030 (Regjeringen, 2020). Det har vært en økende interesse for selvforsyning og bærekraft de siste årene. I tillegg har UNESCO begynt å inkludere immateriell kulturarv, som matkulturer, på verdsarvlistene. Norge, til tross for sine sterke matkulturtradisjoner, har enda ikke blitt inkludert på denne listen. Ved å bruke retrovasjon og tjenestedesign undersøker jeg hvordan Maihaugen kan revitalisere og promotere lokal matkultur på en innovativ måte. Forskningen inkluderer teorier om retrovasjon, grønn kulturarv, og forretningsmodellinnovasjon, samt intervjuer med ansatte ved Maihaugen og eksterne aktører innen lokal mat og kulturmat. Resultatene viser at Maihaugen har stort potensial som et senter for matkultur, og forslag til gjennomføring inkluderer matlagingsdemonstrasjoner, workshops og samarbeid med lokale matprodusenter. Studien bidrar til innovasjonslitteraturen ved å kaste lys over hvordan tradisjonelle matpraksiser kan revitaliseres gjennom tjenestedesign for å oppnå bærekraftsmålene og fremme norsk matkultur The purpose of this Master’s thesis was to investigate how the use of retrovation from a service design perspective can help promote food culture and tradition in an innovative way, with Maihaugen as a centre for food culture. Specifically, I have explored how Maihaugen can function as a centre for local and traditional food culture. The theme of this thesis is based on the Norwegian government’s goal for Norway to become a food nation by 2030. There has been increasing interest in self-sufficiency and sustainability in recent years, and UNESCO has started to include cultural heritage, such as food cultures, on its World Heritage list. Despite Norway’s strong food culture traditions, it has not yet been included on this list. Using retrovation and service design, I investigate how Maihaugen can revitalize and promote local food culture innovatively. The research includes theories on retrovation, green cultural heritage, and business model innovation, as well as interviews with Maihaugen staff and external actors in local and cultural food sectors. The findings show that Maihaugen has great potential as a center for food culture, with suggestions for implementation including cooking demonstrations, workshops, and collaborations with local food producers. This study contributes to the innovation literature by shedding light on how traditional food practices can be revitalized through service design to achieve sustainability goals and promote Norwegian food culture.