Støttestrukturer for utforskende elevdialoger i naturfag
Abstract
Oppgaven utforsker hvordan støttestrukturer påvirker elevenes dialog i naturfag. Hensikten med oppgaven er å fremme utforskende samtaler i naturfagundervisningen, og rette et blikk rundt hvordan støttestrukturer kan benyttes. I lys av dette har jeg utformet problemstillingen: «Hvordan påvirker støttestrukturer og begrepsforståelse elevdialoger i naturfag?». Bakgrunnen for oppgaven begrunnes i læreplanen, elevenes mestring og motivasjon i faget og utviklingen av hvordan naturfag undervises i dagens klasserom. Oppgaven trekker frem flere støttestrukturer som gjennom teorien presenteres som relevante, deriblant samtaleregler og lærerinteraksjoner. Studien bygger på teori om dialogtyper, samtaleregler, utforskende arbeid, støttestrukturer og begrepsforståelse i naturfag. Utgangspunktet for oppgaven var et flerspråksperspektiv, men på grunn av manglende funn dreier denne masteroppgaven seg mer om elev-interaksjonene, utforskende samtaler og støttestrukturer. Dataen for studien er basert på en forberedelsesfase og en gjennomføringsfase i en ungdomsskoleklasse. Det er notater fra forberedelsesfasen, lydopptak og observasjonsnotater fra gjennomføringsfasen som er utgangspunktet for denne studien. Forberedelsesfasen handlet om å innføre samtalereglene gjennom undervisning, mens gjennomføringsfasen besto av fire elevdialoger.Masteroppgaven diskuterer hvordan ulike støttestrukturer fremmer utforskende arbeid i naturfag og hvordan begrepsforståelse påvirker utforskende samtalen. Resultatene peker på at samtaleregler er en viktig faktor når elevene jobber utforskende. Videre peker resultatene på at elevenes fagkunnskap påvirker de utforskende dialogene ved at elevene sliter med å utforske rundt temaet når de ikke har tilstrekkelig faglig kunnskap. Gjennom diskusjonen er jeg også kritisk til hvorfor elevene ikke viser tilstrekkelig kunnskap i gruppedialogene, og om det for eksempel kan handle om lav mestringstro og frykt for sosiale konsekvenser. I tillegg viser jeg til hvordan interesse og engasjement er viktig for utforskende elevdialoger. Resultatene viser også viktigheten av en bevisstgjøring av lærerrollen i utforskende elevdialoger og hvordan lærerinitierte støttestrukturer er med på å påvirke elevenes utforskende gruppedialoger. This study explores how support structures impact student dialogue in the context of science education. The purpose of the study is to promote exploratory conversations in science teaching and to examine the utilization and potential applications of scaffolding. In light of this, I have formulated the research question: “How do scaffolding and conceptual understanding influence student dialogues in science education?”. The rationale for the study is grounded in the curriculum, students' mastery and motivation in the subject, and the evolving nature of science education in contemporary classrooms. The study highlights various scaffolding, including conversational rules and teacher interactions, as relevant concepts drawn from existing theories. The research draws upon theories of dialogue types, conversational rules, inquiry, scaffolding, and conceptual understanding in science education. Initially framed within a multilingual perspective, the focus of this master's thesis shifted towards student interactions, exploratory conversations, and support structures due to insufficient findings.Data for the study are derived from both preparatory and implementation phases conducted in a secondary school classroom. Notes from the preparatory phase, audio recordings, and observation notes from the implementation phase serve as the primary sources for this study. The preparatory phase involved introducing conversational rules through instruction, while the implementation phase consisted of four student dialogues.The master's thesis discusses how various scaffolding facilitate inquiry in science education and how conceptual understanding influences exploratory talk. The findings indicate that conversational rules play a significant role when students engage in inquiry. Furthermore, the results suggest that students' subject knowledge affects exploratory talk, as students struggle to explore topics when lacking sufficient subject knowledge. Through discussion, I also critically examine why students may not demonstrate adequate knowledge in group dialogues, considering factors such as low self-efficacy and fear of social consequences. Additionally, I highlight the importance of interest and engagement in fostering exploratory student dialogues. The results underscore the importance of being mindful of the teacher's role in exploratory student dialogues and how teacher-initiated scaffolding influence students' exploratory talk.