Læreres oppfatninger av handlingsrom og læringsbarrierer i skolen
Abstract
Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring tar for seg læreres forståelse av begrepet læringsbarrierer, og setter dette i relasjon til teoretiske perspektiver fra Adelman og Taylor (2017). Studien undersøker også hvordan læreres oppfatning av eget handlingsrom kan bidra til å opprettholde eller skape læringsbarrierer for elever. Og på bakgrunn av dette er problemstillingen for denne masteroppgaven følgende: «På hvilke måter kan læreres oppfatninger over eget handlingsrom potensielt skape og opprettholde læringsbarrierer for elever?»
For å kunne besvare problemstillingen benyttes en kvalitativ tilnærming og fokusgruppeintervju med vignetter som metode. Deltakerne i fokusgruppen var fire lærere som jobber i grunnskolen. Innholdet i intervjuet går ut på lærernes refleksjoner rundt vignettene, deres forståelse av læringsbarrierer samt deres opplevelse og oppfatninger av handlingsrom. Lærerne hadde ikke kjennskap til begrepet læringsbarrierer fra tidligere.
Analysen av datainnsamlingen har jeg gjennomført ved å benytte meg av Kirsti Malterud (2003) sine fire hovedfaser for analyse av meningsinnhold. Analysen resulterte i to hovedkategorier: «Mulige former for læringsbarrierer» og «begrensning og økning av handlingsrom.» Disse kategoriene har blitt drøftet i lys av oppgavens teoretiske bakgrunn som blant annet omfatter tema som tilpasset opplæring, inkludering og læringsbarrierer sett i et sosiokulturelt perspektiv.
Resultatene fra studien viser at lærernes oppfattelse av et innskrenket handlingsrom kan føre til begrensninger når det gjelder muligheten for å tilpasse opplæringen. Studien konkluderer med at et fleksibelt handlingsrom er essensielt for å støtte en inkluderende undervisningspraksis som aktivt motarbeider læringsbarrierer og fremmer hver elevs potensial. Gjennom å belyse disse aspektene, bidrar oppgaven til en dypere forståelse av sammenhengen mellom læreres handlingsrom og læringsbarrierer, noe som er avgjørende for utviklingen av mer effektive strategier for tilpasset opplæring. This master's thesis in adaptive education addresses teachers' understanding of the concept of learning barriers and relates it to theoretical perspectives from Adelman and Taylor (2017). The study also examines how teachers' perception of their own agency can contribute to maintaining or creating learning barriers for students. Therefore, the research question for this master's thesis is: "In what ways can teachers' perceptions of their own agency potentially create and sustain learning barriers for students?"
To address this research question, a qualitative approach is employed, utilizing focus group interviews with vignettes as the method. The participants in the focus group were four teachers working in primary education. The content of the interviews revolves around the teachers' reflections on the vignettes, their understanding of learning barriers, and their experiences and perceptions of agency. The teachers were not previously familiar with the concept of learning barriers.
The analysis of the data collection was conducted using Kirsti Malterud's (2003) four main phases for analyzing content. The analysis resulted in two main categories: "Potential forms of learning barriers" and "limitation and expansion of agency." These categories have been discussed based on the theoretical background of the thesis, which includes topics such as adaptive education, inclusion, and learning barriers viewed from a sociocultural perspective.
The results of the study indicate that teachers' perception of restricted agency can lead to limitations in the ability to adaptive education. The study concludes that a flexible agency is essential to support an inclusive teaching practice that actively opposes learning barriers and promotes each student's potential. By illuminating these aspects, the thesis contributes to a deeper understanding of the relationship between teachers' agency and learning barriers, which is crucial for the development of more effective strategies for adaptive education.