«Lesing er desidert det viktigste verktøyet i skolen!» En studie av realfaglæreres rolle som leselærere på ungdomstrinnet
Abstract
Tittelen på denne studien er «Lesing er desidert det viktigste verktøyet i skolen!» En studie av realfaglæreres rolle som leselærere på ungdomstrinnet og er en kvalitativ studie om hvordan man kan styrke realfaglæreres rolle som leselærere i fagene matematikk og naturfag på ungdomstrinnet.Studiens formål var å undersøke hvordan realfaglærere oppfatter seg selv som leselærere, samt å utforske strategier man kan bruke for å implementere lesing i realfag i større grad. Vi lever i et kunnskapssamfunn som baserer seg på store mengder tekst og kravene til lesekompetanse har endret seg de siste 20-30 årene. Elevene har behov for all den støtte og hjelp de kan få for å navigere seg i tekstsamfunnet når de er ferdige med endt skolegang.Studien involverte fem lærere fra en ungdomsskole i Nord-Norge, som deltok i et fokusgruppeintervju. Av disse lærerne ble én valgt til å bli med videre til et designprosjekt. Denne studien benyttet derfor to metodologiske tilnærminger.Studien konkluderte at lærerne har varierende oppfattelse av seg selv som leselærere, og at flere ser på lesing som noe som hører til norskfaget. Studien fant også at lærerne besitter betydelig kompetanse innenfor lesing og leseopplæring, men som de ikke benytter i tilstrekkelig grad i sin undervisning, da hovedfokuset ligger på kompetansemålene i realfagene. Studien konkluderte videre med at det er behov og ønske for videre kompetanseheving på området. The title of this study is “Reading is by far the most important tool in school!” A study of science teachers’ role as literacy teachers in lower secondary education. It is a qualitative study aiming to enhance the role of science teachers as literacy instructors in the subjects of mathematics and natural science at the lower secondary level.The purpose of the study was to investigate how science teachers perceive themselves as literacy instructors and to explore strategies for incorporating reading more extensively into science education. We live in a knowledge-based society that relies heavily on textual information, and the demands for literacy skills have evolved over the past 20-30 years. Students require all the support and assistance they can to navigate the text-rich environment once they complete their schooling.The study involved five teachers from a lower secondary school in northern Norway, who participated in a focus group interview. From these teachers, one was selected to continue in a design project. Hence, the study employed two methodological approaches.The findings revealed that teachers had varying perceptions of themselves as literacy instructors, with several regarding reading as primarily belonging to the domain of the Norwegian language subject. The study also found that teachers possessed considerable expertise in reading and literacy instruction, but they did not adequately apply this knowledge in their teaching practices, as they primarily focused on subject-specific learning goals. Furthermore, the study concluded that there is a need and desire for further professional development in this area.