Kjennetegn ved positivt avvikende samarbeidsprosesser
Sønderskov, Mette; Connolley, Steven Patrick; Hagaseth, Ingjerd Thon; Myklebø, Sigrid; Nyhus, Lene; Mælan, Ellen Nesset
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3155422Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Abstract: Youth outsiderness is a complex social challenge for which there is a need to find new solutions. Therefore, the Kongsvinger region established a project which used the ‘positive deviance’ (PD) approach. The project explored positive deviant practices among actors involved in cases where young people have succeeded in getting into education or work despite various risk factors or vulnerable life situations. The PD approach is based on a ‘bottom-up’ perspective, where young people themselves, and relevant actors around them, identify positive deviant practices. On the basis of two cases and a total of seven interviews, an interdisciplinary research team has looked at what characterizes positively deviant collaboration processes. We have carried outYouth outsiderness is a complex social challenge for which there is a need to find new solutions. Therefore, the Kongsvinger region established a project which used the ‘positive deviance’ (PD) approach. The project explored positive deviant practices among actors involved in cases where young people have succeeded in getting into education or work despite various risk factors or vulnerable life situations. The PD approach is based on a ‘bottom-up’ perspective, where young people themselves, and relevant actors around them, identify positive deviant practices. On the basis of two cases and a total of seven interviews, an interdisciplinary research team has looked at what characterizes positively deviant collaboration processes. We have carried out a thematic content analysis, inspired by critical realist theory, to shed light on the issue: what characterizes positive deviant collaborative processes in the follow-up of young individuals at risk of outsiderness with these two cases? The results show a clear connection between central dispositional themes across the two cases. Utilization of structural room for action, overall interpersonal competence, and the ability to create a context for trust seem to be decisive characteristics of the collaborative processes. Ungt utenforskap er en kompleks samfunnsutfordring som det er behov for å finne nye løsninger på. Derfor etablerte Kongsvingerregionen et prosjekt, som anvendte tilnærmingen «positive deviance» (PD). Prosjektet utforsket positivt avvikende praksiser blant involverte aktører i tilfeller der unge har lyktes med å komme i utdanning eller arbeid til tross for ulike risikofaktorer eller sårbare livssituasjoner. Positive avvik kan forstås som virkningsfulle løsninger som enkeltindivider eller grupper finner med de ressursene som er tilgjengelige. Tilnærmingen bygger på et «bottom-up»-perspektiv, der ungdommer selv, og relevante aktører rundt dem, identifiserer de positive avvikene. Basert på to caser fra prosjektet, og til sammen sju intervjuer, har et tverrfaglig forskerteam sett på hva som kan kjennetegne positivt avvikende samarbeidsprosesser. Vi har gjennomført en tematisk innholdsanalyse, inspirert av kritisk realistisk teori, for å belyse problemstillingen: Hva kan kjennetegne positivt avvikende samarbeidsprosesser ved oppfølging av unge med risiko for utenforskap, basert på erfaringer fra to konkrete caser? Resultatene viser en klar sammenheng mellom sentrale disposisjonstemaer på tvers av casene. Utnyttelse av strukturelt handlingsrom, interpersonlig helhetskompetanse og evne til å skape en kontekst for tillit synes å være avgjørende i samhandling mellom de involverte aktørene.