Læreroppfatninger og deres påvirkning på læreres arbeid med å oppdage lese- og skrivevansker
Abstract
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan læreroppfatninger påvirker læreres arbeid med å oppdage lese- og skrivevansker hos elever i den begynnende lese- og skriveopplæringen på småtrinnet. Dette innebærer å undersøke hvordan lærerne går frem for å oppdage lese- og skrivevansker hos sine elever, og også hvilke læreroppfatninger de har om lese- og skrivevansker og om elever med lese- og skrivevansker. Masteroppgaven har derfor følgende problemstilling: På hvilke måter påvirker læreroppfatninger hvordan lærerne arbeider for å oppdage lese- og skrivevansker i den begynnende lese- og skriveopplæringen på småtrinnet? For å svare på problemstillingen har jeg gjennomført fire kvalitative intervju med fire kontaktlærere på 2. trinn. Resultatene viser at lærerne har ulike oppfatninger om lese- og skrivevansker og om elever med lese- og skrivevansker. Oppfatninger om viktigheten av å oppdage lese- og skrivevansker, om at det er vanskelig å vite når det er snakk om lese- og skrivevansker eller andre faktorer, om at elever med lese- og skrivevansker kan få til akkurat like mye som andre elever, og oppfatninger om samarbeid med ledelsen er eksempler på læreroppfatninger hos informantene. Alle disse læreroppfatningene har på ulike måter påvirkning på lærernes praksis og arbeid med å oppdage lese- og skrivevansker hos elever i den begynnende lese- og skriveopplæringen på småtrinnet. The purpose of this study is to examine how teacher beliefs influence how teachers detect reading and writing difficulties in the first reading and writing instruction in elementary school. This includes how teachers detect that students have reading and writing difficulties, and what kind of teacher beliefs teachers have about reading and writing difficulties and about students with reading and writing difficulties. My research question is: In which ways do teacher beliefs influence how teachers detect reading and writing difficulties in the first reading and writing instruction in elementary school? To answer this question, I have conducted four qualitative interviews with four teachers in the 2nd grade in elementary school. The results show that teachers have several different beliefs about reading and writing difficulties and about students with reading and writing difficulties. Examples include teacher beliefs about the importance of detecting reading and writing difficulties, about the difficulty of knowing when it is a reading and writing disorder and when it is other factors that influence students’ reading and writing, it includes beliefs about what students with reading and writing difficulties can do, and beliefs about cooperation with the school administration. All these teacher beliefs are in different ways influencing teachers’ practices, including how they detect reading and writing difficulties in the first reading and writing instruction in elementary school.