Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordkvelle, Yngve Troye
dc.date.accessioned2024-10-16T06:01:38Z
dc.date.available2024-10-16T06:01:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3158649
dc.description.abstractDenne rapporten diskuterer utviklingen av stillingen som førstelektor, som var en arv fra Universitetet i Oslo. Kapittel 1 sporer historien til stillingen som førstelektor fra dens oppstart på 1950-tallet, gjennom en kort framgangsrik periode, til dens nedgang og gjenoppblomstring med reformen i 1994. Doktorgraden fikk gradvis økt status og overskygget karriereveien for lektorer i høyere utdanning. Selv om det ble gjort forsøk på å innføre en profesjonell doktorgrad for førstelektorer på 2000-tallet, ble ideen gjentatte ganger avvist. Rapporten diskuterer to alternativer for ansatte for å ta doktorgrader basert på organisasjonenes og industriens behov, men evalueringer antyder at disse alternativene mangler klar teori og konkret forståelse. Derfor er det behov for å utrede profesjonsdoktorgraden for førstelektorer nærmere Kapittel 2 fokuserer på forekomsten av den profesjonelle doktorgraden i den angloamerikanske utdanningsverdenen. Denne graden ble opprettet for å håndtere de tradisjonelle doktorgradens begrensninger og for å lette kompetanseutvikling, med vekt på problemløsning i arbeidslivet og sosialt liv. Til tross for 'akademisk drift', forblir den profesjonelle doktorgraden populær i flere land, inkludert USA og Storbritannia. Denne graden tar sikte på å utvikle utøvere, ikke bare forskere, som kan innovere og forbedre arbeidsplassene sine. Kapittel 3 skisserer en vei til å lage en slik doktorgrad på egen kjøl.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Innlandeten_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFørstelektoren_US
dc.subjectKarriereveieren_US
dc.subjectProfesjonsdoktorgraden_US
dc.subjectAkademisk driften_US
dc.titleFra førstelektor til profesjonsdoktorgrad: En studie av den norske debatten om profesjonsdoktorgrad i lys av erfaringer fra Storbritannia, Australia og USAen_US
dc.typeReporten_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal