A Grounded Theory Approach to Exploring Foreign Language Reading Anxiety
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3158911Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
Hensikten med denne masteroppgaven var å gjennomgå et utvalg relevant litteratur for å få en oversikt og en dypere forståelse av fenomenet fremmedspråksrelatert leseangst [foreign language reading anxiety (FLRA)], hvordan det påvirker elever, og hvordan man kan hjelpe dem. Med forskningsspørsmålet Hva er fremmedspråklig leseangst, hvorfor oppstår de, hvordan påvirker den elever, og hvordan kan den redusered? I tillegg til underspørsmålet Hvordan forholder studiens funn seg til konteksten til engelskfaget i norsk grunnskole? En grounded theory-tilnærming ble brukt til å gjennomgå 51 artikler om emnet. I kombinasjon med supplerende kilder ble det utviklet et konseptuelt rammeverk for å besvare de fire forskningsspørsmålene.Tre alternative intervensjoner ble presentert og diskutert i lys av det konseptuelle rammeverket og hvordan de kunne være relevante for å lindre FLRA. Intervensjonene var et matteveiledningsprogram utviklet for å redusere matteangst, lesekurs, en metode som vanligvis brukes i norskfaget for å styrke ferdigheter, og progressive oversettelser, et bokformat som starter på ett språk og gradvis inkorporerer mer og mer av et annet språk. Mens de to første alternativene ble ansett for å inneholde mange elementer som kunne overføres til et FLRA-reduksjonsintervensjon, ble den progressive oversettelsen ansett for å være mer nyttig for å lære strategien å gjette fra kontekst.Til slutt ble to konsepter identifisert som viktige aspekter ved FLRA-lindring 1) elever trenger hjelp til å lære å takle angsten og regulere følelsene sine, og 2) elever trenger å styrke ferdigheter der det er svakheter som kan føre til angst. Det konseptuelle rammeverket identifiserte avkoding, vokabular og lesestrategier for forståelse som ferdigheter som kunne trenge å styrkes. The purpose of this master’s thesis was to review a selection of relevant literature to gain an overview and deeper understanding of the phenomenon of foreign language anxiety (FLRA), how it affects learners, and how to help them. With the research question What is foreign language reading anxiety, why does it occur, how does it affect learners, and how can it be alleviated? And the sub-question How do the study’s findings relate to the context of the English subject in Norwegian elementary schools? A grounded theory approach was used to review 51 articles about the topic. In combination with supplementary sources, a conceptual framework was developed to answer the four research questions.Three alternative interventions were presented and discussed in light of the conceptual framework and how they could be relevant to alleviate FLRA. The interventions were a math tutoring program designed to reduce math anxiety, an intensive reading program commonly used in the Norwegian subject to strengthen skills, and progressive translations, a book format that starts on one language and gradually incorporates more and more of a different language. While the two first alternatives were deemed to contain many elements that could be transferred to an FLRA alleviation program, the progressive translation was deemed to be more useful for teaching the strategy guessing from context.Finally, two concepts were identified as important aspects of FLRA alleviation 1) learners need help to learn to cope with their anxiety and regulate their feelings, and 2) learners need to strengthen skills where there are weaknesses that might lead to anxiety. The conceptual framework identified decoding, vocabulary and reading strategies for comprehension as skills that might need strengthening.