Tre lærere sin praksis av veiledet lesing.
Description
Full text not available
Abstract
Å lære seg å lese er noe barn har en forventning til når de begynner på skolen. Noen knekker lesekoden tidlig, mens andre trenger lenger tid. Den første leseopplæringen er både spennende og utfordrende på samme tid. Det krever mye støtte fra læreren, men er absolutt verdt det når en ser gleden elevene får når de mestrer det. Denne masteroppgaven har tema veiledet lesing og undersøker praksis av denne metoden blant et utvalg lærere. Veiledet lesing er en pedagogisk tilnærming der læreren veileder og støtter elevenes leseferdigheter.
Masteroppgaven benytter kvalitativ forskningsmetode med observasjon og intervju for å besvare problemstillingen: «Hvordan praktiserer tre ulike lærere veiledet lesing i den første leseopplæringen?». I tillegg skal fire forskningsspørsmål besvares. Kombinasjonen av observasjon og intervju er med på å gi en helhetlig forståelse av et utvalg lærerens praksis, erfaringer og refleksjoner bak dette.
Funnene jeg har gjort i denne masteroppgaven henger sammen med funn fra tidligere forskningsstudier og masteroppgaver. Lærere opplever det som positivt å benytte seg av veiledet lesing, men at tilgang på ressurser i form av bøker/tekster og personal, har en stor påvirkning av hvordan praksisen av metoden blir gjennomført. Informantene opplyser også om at metoden er fin å benytte seg av for å oppnå tilpasset opplæring. Learning how to read is an expectation children have when they begin school. Some learn how to read easily, while others need more time. The first reading lessons are both exciting and challenging at the same time. It requires much support from the teacher, but it is absolutely worth it when one sees the joy children experience once, they master the skill. This master dissertation has the theme guided reading and explores the practice of this method among selected teachers. Guided reading is a pedagogical approach where the teacher guides and supports students reading abilities.
The master dissertation utilizes a qualitative research method with observations and interviews to answer the question “How do three different teachers practice guided reading in the first reading lessons?” Four additional research questions are answered. The combination of observations and interviews help provide a holistic understanding of chosen teachers’ practice, experiences, and reflections about guided reading.
The findings in this master dissertation are connected to findings from previous research studies and master dissertations. Teachers experience it as positive to utilize to guided reading, but that accessibility to resources in the form of books/texts and staff has a big influence on how the method is practiced. The selected teachers also provide information on how the method is suitable to use to accomplish adaptive learning.