«…skolen vet allikevel ikke hva slags barn de får før langt ut på høsten.» -En kvalitativ undersøkelse om kategorisering i barnehage, og overgang til skole
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3160176Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en masteroppgave i spesialpedagogikk. Oppgaven handler om kategorisering i barnehagen, og hvordan kategoriene brukes i overgangen mellom barnehage og skole. Tematikken er undersøkt gjennom følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har barnehagelærere knyttet til kategorisering av barn i barnehagen? Hvilke betydning har kategoriene for konstruksjoner av funksjonshemming i overgangen mellom barnehage og skole? Hensikten med oppgaven er å belyse hvordan kategorier benyttes i barnehagen, og hvordan dette bidrar inn i barnas videre utdanningsløp i skolen. Noe som blir særlig relevant i forhold til barn med særskilte behov, som i mange tilfeller kan ha en diagnose eller andre kategorier knyttet til seg. Det blir dermed interessant å se hvordan kategorier i et interaktivt forhold med barnet, ekspertene og institusjonene det samhandler med bidrar til kunnskap om barnet, og hvordan denne kunnskapen kan påvirke hvorvidt en eventuell funksjonshemming kan oppstå eller motarbeides i relasjonene mellom barnet og utdanningssystemet.
I denne studien har problemstillingen blitt undersøkt gjennom en kvalitativ tilnærming. Fem barnehagelærere har blitt intervjuet, ved hjelp av en dynamisk intervjuguide. Prosjektet bærer preg av både induktiv- og deduktiv tilnærming. Oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål er utviklet med utgangspunkt i Hackings teori og den relasjonelle forståelsen av funksjonshemming. Store deler av den tidligere forskning er innhentet på bakgrunn av problemstillingen og forskningsspørsmålene. I tillegg er kodene og temaene i analysen sentrert og utviklet på grunnlag av informantenes perspektiver og erfaringer. I drøftingskapittelet tas det utgangspunkt i temaene som ble utviklet gjennom analysen oppimot oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål.
Funnene i studien viser at barnehagelærerne erfarer at kategorier brukes som beskrivelser av barn i barnehagen, og i overgangen mellom barnehage og skole. Kategoriene som benyttes står i et interaktivt forhold til kunnskapen som utvikles i barnehagen, barnehagen som institusjon og barnehagelærerne som eksperter. Videre viser studien at kategoriene påvirker barnehagens arbeidsmåter, samarbeid med ulike eksperter og informantenes syn på tidlig innsats. Kategoriene får med det makt i utdanningenes møte med barnet, og hvorvidt en funksjonshemming kan oppstå eller motarbeides i institusjonene. This is a master's thesis in Special Education. The thesis is about categorization in kindergarten, and how the categories are used in the transition between kindergarten and school. The topic has been examined through the following research question: What experiences do kindergarten teachers have related to the categorization of children in kindergarten? What impact do these categories have for constructions of disability in the transition between kindergarten and school? The purpose of the thesis is to illuminate how categories are used in kindergarten, and how these effects the children's further education in school. Something that becomes particularly relevant in relation to children with special needs, who in many cases may have a diagnosis or other categories associated with them. It will thus be interesting to see how categories in an interactive relationship with the child, the experts and the institutions with which they interact contribute to knowledge about the child, and how this knowledge can affect whether a possible disability can arise or be counteracted in the relationships between the child and the education system.
In this study, the research question has been investigated through a qualitative approach. Five kindergarten teachers have been interviewed, with the help of a dynamic interview guide. The project is characterized by both inductive and deductive approaches. The thesis' research question is developed based on Hacking's theory and the relational understanding of disability. Much of the previous research has been collected based on the research question. In addition, the codes and themes in the analysis are centered and developed based on the informants' perspectives and experiences. The discussion chapter is based on the topics that were developed through the analysis in relation to the research question.
The findings of the study show that the kindergarten teachers experience that categories are used as descriptions of children in kindergarten, and in the transition between kindergarten and school. The categories used are in an interactive relationship to the knowledge developed in kindergarten, kindergarten as an institution and kindergarten teachers as experts. Furthermore, the study shows that the categories affect the kindergarten's working methods, collaboration with various experts and the informants' views on early intervention. The categories thus gain power in the educations' encounter with the child, and whether a disability can arise or be counteracted in the institutions.