Show simple item record

dc.contributor.authorRødstøl, Mari
dc.date.accessioned2024-10-23T09:22:00Z
dc.date.available2024-10-23T09:22:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3160311
dc.description.abstractEnglish: In this thesis, I explore why and how monster literature can promote the core curricular values in the new revised core curriculum in Norwegian education. The three core values I have chosen to focus on are Identity and Cultural Diversity, Critical Thinking and Ethical Awareness and Democracy and Participation. I discuss and explore the use of Frankenstein (1818) and A Monster Calls (2011) as examples of monster literature. The purpose of this study is to provide added knowledge to the pedagogical use of monster literature in the upper secondary classroom. There is limited research on the use of monster literature in the classroom, even less on why and how monster literature can promote the core values that are to be implemented in the school year 2020/2021. Thus, it is important to provide knowledge to how teachers can use monster literature to promote the core values and explore why the two novels can help promoting them. This study is based on literary theory and empirical studies, in which qualitative interviews and analysis of qualitative research are used to help explore the research questions. I conducted semi-structured interviews with four teachers in upper secondary schools. The teachers provided their understandings and perceptions as to why and how monster literature can be used in the classroom to develop important values, implemented through the core values, such as intercultural competence and bildung. Intercultural competence and bildung are integrated concepts of the core curricular values. These aspects of the core curriculum are explored to help understand why and how monster literature can promote the core values.en_US
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven undersøker hvorfor og hvordan monsterlitteratur kan fremme de grunnleggende kjerneverdiene i den nye reviderte kjerneplanen av opplæringens verdigrunnlag i den norske videregående skole. De tre kjerneverdiene jeg har valgt å fokusere på, er identitet og kulturelt mangfold, kritisk tenkning og etisk bevissthet og demokrati og medvirkning. I denne oppgaven diskuterer og utforsker jeg bruken av Frankenstein (1818) og A Monster Calls (2011) som eksempler på monsterlitteratur. Hensikten med studien er å gi ny forskning til hvordan lærere kan bruke monsterlitteratur i klasserommet i henhold til Fagfornyelsen, som innføres skoleåret 2020-2021. Studien er basert på litterær teori og empiriske studier, der kvalitative intervjuer og analyse av kvalitativ forskning blir brukt til å utforske forskningsspørsmålene. Jeg gjennomførte semistrukturerte intervjuer med fire lærere på videregående skoler. Lærerne bidro med sine perspektiver og forståelse av hvorfor og hvordan monsterlitteratur kan hjelpe med å fremme kjerneverdiene i opplæringens verdigrunnlag. Oppgaven diskuterer også hvordan monsterlitteratur kan hjelpe elever med å utvikle viktige verdier som er implementert gjennom kjerneverdiene, slik som interkulturell kompetanse og bildung (dannelse). Dette er integrerte konsepter av de grunnleggende læreplanverdiene. Disse aspektene av opplæringens verdigrunnlag blir utforsket for å forstå hvorfor og hvordan monsterlitteratur kan fremme kjerneverdiene.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherInland Norway Universityen_US
dc.titleMONSTER LITERATURE AND THE CORE CURRICULAR VALUESen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber107en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record